MEET YOUR ART FESTIVALと考える、アートとグッズの関係性。
Exploring the Relationship Between Art and Merchandise Together with the MEET YOUR ART FESTIVAL.
10月11日(金)から14日(月・祝)の間、寺田倉庫を中心とした7会場で、国内最大級のアートとカルチャーの祭典『MEET YOUR ART FESTIVAL 2024』が開催されます。3年目となる今年のテーマは“NEW ERA”。今回から新たに設置される「TOKYO ART MARKET」というエリアに〈BEAMS CULTUART〉も初出店し、アートグッズなどを展開します。出店する上でふと頭に浮かんだのが、どうしてこんなにもアートグッズに惹かれるのだろうということ。 主催者とキュレーターとイベントへの理解を深めつつ、アートとグッズの関係性についても考えてみました。
From Friday, October 11th to Monday, October 14th (National Holiday), Japan's largest art and culture festival, MEET YOUR ART FESTIVAL 2024, will be held at seven venues centered around Terada Warehouse. Now in its third year, the theme for this year is "NEW ERA." For the first time, BEAMS CULTUART will have a booth in the newly established TOKYO ART MARKET area, where they will showcase art-related merchandise. As we prepared to participate, we wondered why we are so drawn to art merchandise. While speaking with the organizer and curator to deepen our understanding of the event, we also reflected on the relationship between art and merchandise.
PROFILE
中:古後友梨
(MEET YOUR ART共同代表)
エイベックスに新卒入社後、音楽営業・アジア事業の立ち上げ、ミュージシャンやIPの海外戦略を経験。その後、文化創造企業にて建築系展覧会の企画やPRを経て、ミュージアムの立ち上げに従事。2021年よりエイベックスに戻り、現職。アートと社会との接点を模索し、新しい視点や手法でアート市場を拡張することを目指すべく、MEET YOUR ART事業に邁進している。
左:吉田山
(アート・アンプリファイア、キュレーター)
熱海と東京都内を拠点とするアート・アンプリファイア。都市と山村の生活経験やその地の歴史を素材とし、都市のインフラや場所をオブジェクトとして再利用する思索を元に展覧会キュレーション/アートプロジェクト実践/出版/経営を試みつつ、社会のオルタナティブな関係性を実践する。
右:岡田森之介
(BEAMS CULTUART プロデューサー)
BEAMSに入社後、店舗スタッフを経て、現在はビジネスプロデュース部に所属。ファッションはもちろん、音楽、お笑い、アートが好きで、休日は美術館や映画館へ足繁く通う。坊主頭がトレードマーク。
Part 1
MEET YOUR ARTが考えること。
ーまず、『MEET YOUR ART』というプロジェクトがどのように始まったのかを教えてください。
古後:『MEET YOUR ART』は、2020年にavexが立ち上げたプロジェクトになります。コロナ禍の最中にスタートしたこともあって、当初はYouTubeコンテンツとして、MCに森山未來さんを迎えてのスタートでした。私たちの立場から見ると、アート業界はアーティスト自身が発信できる場所やプラットフォームが限られていると感じられる部分があったんです。それに対して、エンタメ業界で培ったノウハウを活かしてアート業界に貢献し、日本のアート市場自体をスケールアップさせたい、という思いが根底にありました。アートを新しいファン層に届けることを一番大事だと考えて、プロジェクトを進行していったんです。
ー最初はYouTubeなどWEB上でのプロジェクトだったと思うのですが、それがイベントになったのはどういう経緯があるんですか?
古後:avexは音楽などエンタメを発信している会社なので、やはりフィジカルの場で何かを起こしたいという思いが最初からあったんです。初めて『MEET YOUR ART FESTIVAL(以下、MYAF)』というイベントを行ったのは2022年の5月だったんですが、ようやくコロナ禍が落ち着きそうなタイミングでの開催でした。このフェスのコンセプトも、より多くの人にアートを届けたいというものになります。アート好きの方々はもちろん、敷居が高いと感じて一歩踏み出せない方も気兼ねなく入ってこれる場所をつくりたい。そんな思いから、アートを軸に音楽やフード、ファッションといったカルチャーを集結させて、感度の高い人にアートを体験してもらうきっかけをつくることをテーマに、メディアとフェスを運営しています。
ーそんな『MYAF』は今年、どのような内容になりそうでしょう?
古後:今年の『MEET YOUR ART FESTIVAL 2024』ではテーマに“NEW ERA”を掲げ、7会場を跨いでの開催となります。今年の『MEET YOUR ART FESTIVAL 2024』ではテーマに“NEW ERA”を掲げ、7会場を跨いでの開催となります。そのアートエキシビション『SSS: Super Spectrum Specification』のメインキュレーターとして、今日来てくださっている吉田山さんにご参加いただきました。また、今年初めて行う挑戦として、「TOKYO ART MARKET」というエリアを展開します。
ー吉田山さんには〈BEAMS CULTUART〉が『EASTEAST_TOKYO 2023』へ参加する際にもキュレーターとして参加してもらいましたが、今回の参加はどのようにして決まったんですか?
古後:指名を受けて。
吉田:そう、指名を受けて。
一同:(笑)。
吉田:去年までエキシビシションエリアをキュレーションしていた山峰潤也さんにお話をいただいたんです。
ー『SSS: Super Spectrum Specification』のキュレーターとして、どのようにアーティストを選ばれましたか?
吉田:昨年の『MYAF』を拝見させていただいたうえで、“NEW ERA”というテーマで自分ならどうするかってことを考えていきました。監修の山峰さんの方向性を踏まえたうえで、さらに会期が4日間という短期なので、その期間だからこそ面白いことは何かということも。それで時間が進むにあたって内容が移り変わっていくパフォーマンス的なことだったり、そういう流動的なインスタレーションがいいんじゃないかと思ったんです。そうしたら、オープニングとクロージングが同時に行われてるみたいな熱気が出せるんじゃないかなと。そういった考えを他2名のキュレーターにも共有して、自分の方でタイトルを考えて進行していきました。訪れるタイミングによって体験が異なるエキシビションになっていると思います。
ーさきほど古後さんが挑戦とお話された「TOKYO ART MARKET」では、アートグッズやZINEなどを取り扱うショップを中心に40店舗以上が集結するそうですね。〈BEAMS CULTUART〉もその1つとして参加することになりますが、このエリアをつくろうと考えたのはなぜなんですか?
古後:『MYAF』ではアートフェアの会場で作品が買える形を取っていたんですが、金額的な意味で、初めてアートに触れた人がパッと手に取れるようなものではありませんでした。その中で、若い世代の人が何かを持ち帰れる体験をしてもらいたいと思って「TOKYO ART MARKET」という場所を設けようと考えたんです。BEAMSさんは長きに渡って、ファッションやライフスタイルの1つとしてアートを発信してきた背景をお持ちで、きっと私たちと同じ思いを持って活動されているんじゃないかってところもあり、絶対にコラボレーションしたいと思って、お願いさせていただいたんです。
岡田:BEAMSの中にも、アートグッズを専門的に扱っているレーベルが多々存在するんですけど、アート関連のレーベルやカルチャーに関わる取り組みを束ねたプロジェクトとして、2022年に発足したのが〈BEAMS CULTUART〉です。今回、「TOKYO ART MARKET」に参加するわけですが、僕らとしてもavexさんに尊敬の念を抱いているんですよね。僕らはアートを専門的に扱う集団ではなくて、ファッションやライフスタイルにアートを掛け合わせることを目指してきました。それをエンタメという土壌をベースにアートシーンを広げていこうとする『MYAF』の取り組みには、すごく共感する部分があります。このフェスに出店して、アートの魅力をより幅広い層へ届けるということには、僕らの立場としてもすごく意義があることなんです。
ーちなみに、当日はどんな内容の予定ですか?
岡田:〈TOKYO CULTUART by BEAMS〉でご一緒している作家さんにお願いして、その場で似顔絵を描くというコンテンツを用意していたり、〈BEAMS T〉からは数量限定ではありますが、その場でシルクスクリーンプリントしたトートバッグをプレゼントすることを考えています。アイテムについては、現在「国立新美術館」で開催されている『田名網敬一 記憶の冒険』と〈BEAMS CULTUART〉のコラボアイテムなどを並べようと計画していますね。
Part 2
感動を持ち帰れるのがアートグッズ。
ー「TOKYO ART MARKET」ができたことでより楽しみ方が増えたのではと思いますが、アートグッズの魅力に気づいたのはどんな時ですか?
古後:小さい頃、美術館に連れて行ってもらって、鑑賞後のお土産にポストカードなどを持ち帰った記憶があるんですよね。そこが始まりだったんじゃないかと思います。
吉田:そうですね、すごく買ってもらっていた気がします。最近ではアートグッズもアートを解釈する方法の1つになっていると思うんですよ。Tシャツにしたり、ピンバッチにしたり、クッションにしちゃったりっていう。そういう驚きが最近の展示は多くて、そこも含めて楽しみにしている部分がありますね。
岡田:おふたりが言うように、Tシャツやキャップ、トートバッグだとか、モノとして持ち歩けるのがすごくいいですよね。自分の好きな作品を身につけるっていうのは純粋に気分が上がることですし、アートグッズならではのよさなのかなと思っています。
吉田:ただ、アートグッズの定義って難しいですよね。版画や印刷物、エディションが付いてるものもアートグッズなのでは?と考えてしまうこともあります。
古後:エディションの付いた写真集などもありますし、どこまでがグッズとして捉えられるかの境界線が難しいですよね。
吉田:歴史的に見ると、ジョージ・マチューナスさんの『フルクサス』がありますよね。日常にアートを見出そうとして、日本でもオノ・ヨーコさんなどが参加していました。複数製作の印刷物などグッズ的なものを出していて、それがいまでは美術館に高額なアートピースとして飾られているという。奥が深いですよね。
ーそんなことを踏まえつつ、今回お持ちいただいたアートグッズについても教えていただければ!
吉田:10年前に現代アートというものがあるらしいという話をいろんな人から聞いていて、 『ヴェネチア・ビエンナーレ』がちょうど開催されるってことで観に行ったんですよ。そのときに買ったTシャツは思い出の一着ですね。あとは同じく10年前くらいに行った「広島市現代美術館」や『瀬戸内トリエンナーレ』で買ったTシャツ。それに、荒川修作さんのドローイングTシャツもありますね。現代アートのことが全然わからない頃、とにかく観に行こうと思っていた時期に買ったもので、色は黒が多いですね。Tシャツは捨てたりなくしたりしちゃうんですけど、思い出深いものとして着れなくなっても取ってある数着です。
吉田:他にも〈B GALLERY〉で買ったポエトニクのダイスや、オノ・ヨーコさんの『IMAGINE PEACE』のボックスも。どちらもエディションが付いているのですが、こういう攻めている作品ともグッズとも捉えられるようなものが好きですね。僕はもともと田舎出身で一点ものの作品は美術館に行かないと観られなかったんです。グッズや映画、写真作品とか、複製芸術は自分の中でリアリティがあり、持参したTシャツなどに対して親近感を感じていたんですよ。だから、お土産コーナーやグッズ売り場で、何かいいものがないかなって思いながらうろついてます(笑)。
古後:Tシャツの話でいくと、私はロンTがほしいんですよ。というのも、Tシャツだとラフになり過ぎて、普段使いできなかったりするんです(笑)。それで、『MYAF』で松浦美桜香さんとコラボさせていただいた際には、ロンTをつくってもらいました。
古後:あと、私が気に入っているのが、淡路島を拠点にして、香りと音をテーマに活動されているアーティストのIZUMI KANさんという方がつくったお香です。香りって持ち帰ることができるアート作品だなと思っていて、鑑賞体験の記憶をそのまま持ち帰れるのが面白いんですよ。香りと記憶が密接に繋がっていて、そのときに感じたことを思い出せるアイテムとして買っていますね。これも作品とグッズの間にあるようなものだと思います。
古後:そして、大竹彩子さんが今治タオルとコラボしたタオル。その他にもZINEはつい集めてしまいますね。持ってきたのは建築ジャーナリストの磯達雄さんのものですけど、アーティストや編集者、建築家の方が自費出版で出しているZINEが好きなんです。それに、今年の『MYAF』にも参加してくださった新城大地郎さんの作品集、加賀美健さんのカレンダー、米澤柊さんのステッカーも。好きなアーティストのグッズを見つけたら買っちゃいますね。
岡田:僕が持ってきたのは、岡本太郎さんの展示で見つけたTAROMANのハンカチと、『ヴェネチア・ビエンナーレ』のトートバッグ。そして田名網さんとコラボで製作したトートも。トートバッグは見つけたらつい買っちゃいます。
岡田:ほかにも「東京都現代美術館」の展覧会『日本現代美術私観:高橋龍太郎コレクション』で見つけたDIEGOさんのキャップなども。
岡田:あと、「DIC川村記念美術館」の『カラーフィールド』展で感動したフリーデル・ズーバスの『捕らわれたフェニックス』がプリントされているTシャツは思い出深いです。その展示にすごく感動しちゃって、思い出を持ち帰る気持ちで買って帰ってボロボロになるまで着ていました。やっぱり、その瞬間に感じた感動を少しでも持ち帰りたいという気持ちがあってアートグッズを買うことが多いです。
ーありがとうございます! では、最後に『MEET YOUR ART FESTIVAL 2024』でアートに触れようと考えている人へ向けて、楽しみ方についてアドバイスをお願いいたします。
吉田:僕がキュレーションしている『SSS: Super Spectrum Specification』では、状態が変化していく状況を意識的につくっているので、一回観に来ていただいて、別の会場を巡った後にもう一度訪れてみてください。変わった部分を探したり、違うパフォーマンスが行われたりしているのを発見して、楽しんでくれたら嬉しいですね。
岡田:まだまだ現代アートは難解だと思われている現状がある中で、音楽やグッズ、食の文化とクロスオーバーさせて提示するフェスというのは、非常に魅力的な場所だと思います。まずはアートを体験して、それ以外の要素も楽しみながら、「TOKYO ART MARKET」を見て回ると楽しさが倍増するんじゃないかと思います。
古後:まず、7会場あるので丸1日かけて楽しんでいただきたいですね。というか、1日では楽しみきれないくらいのボリュームかもしれません。アートフェアにも100人近いアーティストの方が参加してくれますし、トークショーもあれば、アートマーケットも開催されます。ぜひ、何日かに分けてじっくり時間をかけて空間を楽しんでいただいて、まだ作品を買えないけど何か思い出を持ち帰りたいと思う人は、アートグッズを探して手に取ってみてください。
Part 3
アーティストはアートとグッズの関係をどう感じてる?
ここまでは展示してもらう、言うなれば企画者側の意見。では、アーティストたちは、アートグッズをどんな風に思っているのだろう? 『MEET YOUR ART FESTIVAL 2024』に参加するアーティストに聞いてみました。
大竹彩子
(アーティスト)
Instagram:@saikootake
ーアートグッズの魅力はなんだと思いますか?
作品を観て感じた興奮をそのまま自分のものにできるところだと思います。個人的に展覧会は最後にあるグッズ売り場までを楽しみにしていて、とても印象に残った作品がグッズになっていたら即買いです。余計なデザインを含んでいないシンプルに作品そのままのよさが出ているものが好みです。手紙を書くのでポストカードは必ずチェックしますが、自分用と送る用の最低2枚…いやもう1枚!?といつも悩む時間すらも楽しいです。
ーご自身の中で、アート作品とアートグッズにはどのような違いがありますか?
作品は目でその作品の纏った空気や質感を感じるもの、グッズは展覧会で感じた興奮の余韻に浸れるものだと思います。以前購入したTシャツがよれよれになってきて、もう一枚買っておけばよかったなぁと悔しくなりましたが、そういうグッズをつくることができたら最高だなと思います。つくる立場になった今はリサーチも兼ねてグッズ売り場を訪れています。
ーこれまで購入されたアートグッズの中で、お気に入りの1点を教えてください。
特定のアーティストのグッズではないのですが、2016年の大学在籍中、日本では英語のアウトサイダーアートという言葉で知られているアートブリュットについてリサーチをしていた時、スイスのローザンヌに「アール・ブリュット(Art Brut)」という言葉を提唱したジャン・デュビュッフェ(Jean Dubuffet)氏の蒐集した作品が寄贈されている美術館「Collection de l’Art Brut」があることを知り訪れました。そこで買った美術館のトートバッグです。決まりごとや流行に流されないピュアな気持ちを貫く作品群の存在に圧倒された空気感はいまでも忘れられません。あの場所を訪れた時の初心の気持ちを思い出させてくれるお守りのひとつです。
vug
(ペインター)
Instagram:@vvuugg
ーアートグッズの魅力はなんだと思いますか?
家にもって帰ったり身につけたりして楽しめること。
ーご自身の中で、アート作品とアートグッズにはどのような違いがありますか?
作品は一点モノだけど、グッズは複数つくれてTシャツにしたりZINEにしたりと楽しみ方の幅が広がる。
ーこれまで購入されたアートグッズの中で、お気に入りの1点を教えてください。
Chazのアートブック。
INFORMATION
MEET YOUR ART FESTIVAL 2024「NEW ERA」
【会期】
2024年10月11日(金)〜 10月14日(月・祝)
【時間】
11日:16:00〜21:00 ※11日はOUTSIDE MARKET・ライブパフォーマンス/DJエリアのみの開催(アートエリア・WHAT CAFEは終日内覧会)
12日〜14日:11:00〜20:00 ※最終日は18:00まで
【場所/住所】
東京・天王洲運河一帯 (寺田倉庫ほか)
東京都品川区東品川2-1-11
【チケット】
前売チケット
一般:¥2,000、学生:¥1,000(要・学生証)
当日チケット
一般:¥2,500、学生:¥1,500(要・学生証)
※前売・当日共に中学生以下無料
チケットの購入はこちらから
オフィシャルサイト
PROFILE
Center: Yuri Kogo
(Co-Representative of MEET YOUR ART)
After joining Avex as a new graduate, she gained experience in music sales, launching Asian business ventures, and developing overseas strategies for musicians and intellectual property. She then worked in a cultural creation company, planning architecture-related exhibitions and managing PR, before being involved in the establishment of a museum. Since returning to Avex in 2021, she has been committed to the MEET YOUR ART project, seeking to explore the intersection of art and society and aiming to expand the art market through new perspectives and approaches.
Left: Yoshidayamar
(Art Amplifier, Curator)
Based in Atami and Tokyo, Yoshidayamar is an Art Amplifier. Drawing on his experiences of life in both urban and rural areas, as well as the history of those locations, he bases his exhibition curation, art project practices, publishing, and management on the idea of reusing urban infrastructure and spaces as objects, while also practicing alternative social relationships.
Right: Shinnosuke Okada
(Producer of BEAMS CULTUART)
After joining BEAMS, Okada worked as a store staff member and is now part of the business production department. He has a love for fashion, music, comedy, and art, and spends his days off frequently visiting museums and cinemas. His shaved head is his trademark.
Part 1
What MEET YOUR ART Aims to Achieve.
— First, could you tell us how the MEET YOUR ART project began?
Kogo: MEET YOUR ART is a project launched by Avex in 2020. Given that it started during the pandemic, it initially began as YouTube content, with actor Mirai Moriyama as the MC. From our perspective, we felt that the art industry had limited opportunities and platforms for artists to share their work. In response to this, we had a fundamental desire to leverage the know-how we gained from the entertainment industry to contribute to the art world and scale up the Japanese art market. We believed that delivering art to a new fan base was the most important aspect, and that’s how we proceeded with the project.
— What led to the transition from a project on platforms like YouTube to an actual event?
Kogo: Since Avex is a company that promotes music and entertainment, we always had a desire to create something in a physical space. The first MEET YOUR ART FESTIVAL (MYAF) took place in May 2022, just as it seemed the pandemic was finally under control. The concept of this festival was also aimed at delivering art to a wider audience. We wanted to create a space where not only art enthusiasts but also those who may feel hesitant to take the first step could comfortably enter. With this in mind, we aimed to gather culture around art—music, food, and fashion—to provide an opportunity for discerning individuals to experience art. We operate the media and the festival with this theme in mind.
— What can we expect from this year’s MYAF?
Kogo: This year’s MEET YOUR ART FESTIVAL 2024 features the theme “NEW ERA” and will be held across seven venues. We are pleased to have Yoshidayamar, who is joining us today, as the main curator of the art exhibition “SSS: Super Spectrum Specification.” Additionally, as a new challenge this year, we will be launching an area called “TOKYO ART MARKET.”
— Yoshidayamar-san also participated as a curator when BEAMS CULTUART took part in EASTEAST_TOKYO 2023. How was his participation in this event decided?
Kogo: He was appointed.
Yoshidayamar: Yes, I was appointed.
Everyone: (laughs).
Yoshidayamar: I was appointed by Junya Yamamine, who curated the exhibition area until last year.
— As the curator of “SSS: Super Spectrum Specification,” how did you choose the artists?
Yoshidayamar: After seeing last year’s “MYAF,” I thought about how I would approach the theme of “NEW ERA” myself. Taking into account the direction of the supervisor, Yamamine-san, and considering that the exhibition period is only four days, I also thought about what could be interesting precisely because of this short duration. I thought that a performance or some kind of fluid installation, where the content evolves as time goes by, might be a good idea. That way, it could create an atmosphere where the opening and closing are happening simultaneously, generating a sense of excitement. I shared this idea with the other two curators, then came up with the title and proceeded from there. I believe it has turned into an exhibition where the experience differs depending on when you visit.
— Earlier, you mentioned the challenge of the “TOKYO ART MARKET,” where over 40 shops, including those dealing in art goods and zines, will gather. BEAMS CULTUART will also participate. What made you decide to create this area?
Kogo: In “MYAF,” the format allowed attendees to purchase artworks at the fair, but in terms of pricing, it wasn’t something that people who were encountering art for the first time could easily take home. That’s when I thought about providing a space like “TOKYO ART MARKET,” where the younger generation could have a more accessible experience and take something home with them. BEAMS has a long history of promoting art as part of fashion and lifestyle, and I felt that they shared our vision, so I was certain that I wanted to collaborate with them. That’s why I reached out to them with the request.
Okada: Within BEAMS, there are several labels that specialize in handling art-related goods, but in 2022, we launched BEAMS CULTUART as a project that brings together initiatives related to art labels and culture. This time, we’re participating in “TOKYO ART MARKET,” and we have great respect for Avex. We’re not a group that specializes in art, but rather, we’ve aimed to combine art with fashion and lifestyle. We strongly resonate with MYAF’s efforts to expand the art scene using entertainment as its foundation. For us, participating in this festival and delivering the appeal of art to a broader audience is very meaningful.
— By the way, what can we expect at the event?
Okada: We’re preparing content where artists we work with at TOKYO CULTUART by BEAMS will draw portraits on the spot. From BEAMS T, we’re planning to give away limited-edition tote bags with silk screen prints done on-site. As for the items, we’re planning to showcase collaboration pieces between BEAMS CULTUART and the ongoing “Keiichi Tanaami: Adventures in Memory” exhibition at the National Art Center, Tokyo.
Part 2
Art goods let you take home the feeling of emotion.
— With the creation of “TOKYO ART MARKET,” it seems like there are now more ways to enjoy the experience. When did you first realize the appeal of art goods?
Kogo: I remember being taken to art museums as a child and bringing home souvenirs like postcards after viewing the exhibits. I think that was the beginning for me.
Yoshidayamar: Yes, my parents also bought me a lot of those items when I was a child. These days, art goods have become one way of interpreting art. You can turn it into a T-shirt, a pin badge, or even a cushion. There’s been a lot of that kind of surprise in recent exhibitions, and that’s part of what I look forward to as well.
Okada: Like both of you mentioned, it’s great that you can carry around things like T-shirts, caps, and tote bags. Wearing your favorite artwork really lifts your spirits, and I think that’s one of the unique appeals of art goods.
Yoshidayamar: However, defining art goods can be tricky, right? Sometimes I wonder if prints or items with limited editions also count as art goods.
Kogo: There are also photo books with limited editions, so it’s hard to determine where the line between goods and art is drawn.
Yoshidayamar: Historically speaking, we have George Maciunas’ “Fluxus,” right? It sought to find art in everyday life, with artists like Yoko Ono participating from Japan. They produced things like multiple-edition printed materials, which were more like goods, and now these are displayed in museums as expensive art pieces. It’s quite profound.
— With that in mind, could you also tell us about the art goods you’ve brought today?
Yoshidayamar: About 10 years ago, I kept hearing from various people that there was something called contemporary art, so I decided to check it out when the “Venice Biennale” was happening. The T-shirt I bought then was a memorable one. I also have a T-shirt I bought around the same time at the Hiroshima City Museum of Contemporary Art and another from the Setouchi Triennale. There’s also a drawing T-shirt by Shusaku Arakawa. Back when I didn’t understand contemporary art at all, I was just going to see things, and I bought these at that time—most of them were black. I tend to lose or throw away T-shirts, but I’ve kept a few that I can’t wear anymore because they hold special memories.
Yoshidayamar: I also have the POETNIK’s Dice I bought at B GALLERY and the box set of ‘IMAGINE PEACE’ by Yoko Ono. Both come with editions, and I really like works that can be seen as bold pieces as well as merchandise. I originally come from the countryside, where you could only see unique pieces of art in museums. For me, replicated art such as merchandise, movies, and photographic works feel real, and I have a sense of familiarity with items like T-shirts that I bring along. That’s why I find myself wandering around souvenir sections and merchandise shops, hoping to find something good (laughs).
Kogo: Speaking of T-shirts, I want a long-sleeve T-shirt. The thing is, regular T-shirts can be too casual for me to wear regularly (laughs). So, when I collaborated with Mioka Matsuura at ‘MYAF,’ I had her make a long-sleeve T-shirt for me.
Kogo: Another thing I really like is the incense created by an artist named KAN IZUMI, who is based in Awaji Island and works with themes of fragrance and sound. I think scent is a form of art that you can take home, and it’s fascinating how you can bring back the memory of the experience of appreciating it. Scent and memory are closely connected, and I buy it as an item that allows me to recall what I felt at that moment. I believe this also exists somewhere between art and merchandise.
Kogo: And then there’s the towel that Saiko Otake collaborated on with Imabari Towel. I also tend to collect ZINES. What I brought is one by architectural journalist Tatsuo Iso, but I really like ZINES published at personal expense by artists, editors, and architects. Additionally, I have an art book by Daichiro Shinjo, who participated in this year’s ‘MYAF,’ a calendar by Ken Kagami, and stickers by Shu Yonezawa. Whenever I find merchandise from artists I like, I end up buying it.
Okada: What I brought are a handkerchief featuring TAROMAN that I found at a Taro Okamoto exhibition, and a tote bag from the Venice Biennale. I also have a tote bag that we made in collaboration with Tanaami. I tend to buy tote bags whenever I find them.
Okada: I also found a cap by DIEGO at the exhibition ‘A Personal View of Japanese Contemporary Art: Takahashi Ryutaro Collection’ at the Museum of Contemporary Art Tokyo.
Okada: Another memorable item for me is a T-shirt featuring Friedel Dzubas’ ‘Phoenix Caught,’ which I was deeply moved by at the ‘Color Fields’ exhibition at the Kawamura Memorial DIC Museum of Art. I was so impressed by that exhibition that I bought the shirt as a way to bring the memory home, and I wore it until it became worn out. I often buy art merchandise because I want to take home even a little of the emotional impact I felt in that moment.
—Thank you! Finally, could you give some advice to people who are thinking about experiencing art at ‘MEET YOUR ART FESTIVAL 2024’ on how to enjoy it?
Yoshidayamar: In ‘SSS: Super Spectrum Specification,’ which I’m curating, we’ve intentionally created situations that change over time. I encourage people to come and see it once, then visit other venues and come back again. I hope they enjoy discovering the changes or different performances happening each time.
Okada: Contemporary art is still often seen as difficult to understand, but I think this festival, which combines art with music, merchandise, and food culture, is a really attractive space. First, experience the art, and then explore other elements. If you wander through the ‘TOKYO ART MARKET’ while enjoying those aspects, I think it will double the fun.
Kogo: Since there are seven venues, I recommend taking a whole day to enjoy it. In fact, it might be too much to fully take in within just one day. Nearly 100 artists are participating in the art fair, and there will be talk shows as well as an art market. I encourage people to spend time at their own pace, maybe over several days, enjoying the spaces. And for those who can’t yet afford to buy artwork but still want to take home a memory, I suggest looking for and picking up some art merchandise.
Part 3
How do artists feel about the relationship between art and merchandise?
So far, this has been, so to speak, the perspective of the organizers. But how do the artists themselves view art merchandise? We asked artists participating in ‘MEET YOUR ART FESTIVAL 2024’ about their thoughts.
Saiko Otake
(Artist)
Instagram:@saikootake
—What do you think is the appeal of art merchandise?
I think it’s the fact that you can personally own the excitement you felt when you experienced the artwork. For me, I always look forward to the merchandise section at the end of exhibitions, and if a piece that left a deep impression on me is available as merchandise, I buy it immediately. I prefer items that keep the essence of the work without unnecessary design additions. Since I often write letters, I always check out postcards, and I have fun debating whether to get at least two—one for myself and one to send… or maybe just one more!?
—In your opinion, what’s the difference between an art piece and art merchandise?
I think an artwork is something you experience visually and feel the atmosphere and texture it carries, while merchandise allows you to savor the lingering excitement from the exhibition. There was a time when a T-shirt I bought started to wear out, and I regretted not getting a second one. Now, as someone who creates, I think it would be amazing to make merchandise that leaves people with that kind of feeling. I visit the merchandise sections of exhibitions as part of my research now.
—Among all the art merchandise you’ve purchased, what’s your favorite piece?
It’s not merchandise from a specific artist, but in 2016, while I was still in university, I was researching Art Brut—known in Japan as Outsider Art in English. During that time, I learned about a museum in Lausanne, Switzerland, called ‘Collection de l’Art Brut,’ which houses works collected by Jean Dubuffet, who coined the term ‘Art Brut.’ I visited the museum, and there I bought a tote bag. I still can’t forget the atmosphere created by the works that stayed true to pure expression, free from conventions or trends. The tote bag reminds me of the sense of humility and inspiration I felt during that visit, and it serves as one of my personal lucky charms.
vug
(Painter)
Instagram:@vvuugg
—What do you think is the appeal of art merchandise?
You can enjoy it by bringing it home or wearing it.
—In your opinion, what’s the difference between artwork and art merchandise?
An artwork is a one-of-a-kind piece, but merchandise can be produced in multiples, like T-shirts or ZINES, which expands the ways people can enjoy it.
—Among all the art merchandise you’ve purchased, what’s your favorite piece?
Chaz’s Art Book.
INFORMATION
MEET YOUR ART FESTIVAL 2024 “NEW ERA”
[Time]
October 11: 16:00–21:00
Note: On the 11th, only the OUTSIDE MARKET and live performance/DJ areas will be open (the Art Area and WHAT CAFE will be preview-only for the entire day).
October 12–14: 11:00–20:00
Note: On the final day, the event will close at 18:00.
[Location/Address]
Around Tennozu Canal, Tokyo (including Terada Warehouse and others)
2-1-11, Higashi-Shinagawa, Shinagawa-ku, Tokyo
[Tickets]
Advance Tickets:
General: ¥2,000 / Students: ¥1,000 (Student ID required)
Same-day Tickets:
General: ¥2,500 / Students: ¥1,500 (Student ID required)
Free entry for middle school students and younger for both advance and same-day tickets.
You can purchase tickets here
Official Website