

BEAMS Tと共に歩む人。
NAIJEL GRAPH × HOLE AND HOLLAND
NAIJEL GRAPH × HOLE AND HOLLAND, people who walk with BEAMS T
今年、20周年の節目を迎えた<ビームスT(BEAMS T)>。“ART FOR EVERYDAY”をスローガンに掲げ、アーティスティックなグラフィックをTシャツというキャンバスで表現し続けています。その歴史の中で知名度を問わず、現場目線のアンテナがキャッチしたアーティストやブランドに出会ってきました。今回訪ねたのは、<ビームスT>で幾度もお世話になっているNAIJEL GRAPHも所属する<HOLE AND HOLLAND(ホール・アンド・ホーランド)>。スケートボードやアートを背景に持つDJやビートメイカーが所属する、カルチャーをシームレスに繋ぐ東京発のレーベルです。アートや音楽、ファッションでクロスオーバーしてきた思い出話に花が咲きました。
This year, BEAMS T celebrated its 20th anniversary. Under the slogan "ART FOR EVERYDAY," the company has continued to express artistic graphics on the canvas of T-shirts. In the course of its history, it has encountered artists and brands that its on-the-spot antennae have caught, regardless of their fame. This time, we visited HOLE AND HOLLAND, to which NAIJEL GRAPH, who has been a frequent collaborator of BEAMS T, belongs. HOLE AND HOLLAND is a Tokyo-based label that seamlessly connects different cultures, to which artists, DJs, and skaters belong. We had a great time talking about our memories of crossing over in art, music and fashion.
PROFILE

左:YO.AN
(DJ/プロデューサー)
都内を中心に各地でプレイし、「Boiler Room」や海外イベントにもゲスト出演するDJ/プロデューサー。2016年にソロ名義で初となる12inch『GNAH EP』をリリース。スケートボードやファッションブランドの映像作品にも音源を提供している。
Instagram:@_yo.an_
中:NAIJEL GRAPH
(アーティスト)
自身のルーツである音楽や映画などをサンプリングした作品を中心に手掛ける、独自のタッチが魅力のアーティスト。ビースティ・ボーイズのオフィシャルグッズ、グローバルブランドとのコラボレーションと活動は多岐にわたる。香港やアメリカといった海外での展覧会、活動も盛んに行なっている。国内では「Ginza Sony Park」や「adidas Originals Flagship Store Tokyo」などで個展を開催。2017年に絵本『なんでもたしざん』(オークラ出版)を刊行。
Instagram:@naijelgraph
右:Mamazu
(DJ/ビートメイカー)
「Fuji Rock Festival」や「Boiler Room」、香港の「Cassio」など、世界的イベントにも出演。2019年にリリースした『New Light EP』は世界中でヒットを記録し、エクアドルのNicol CruzとベルギーのRafael Aragonによるリミックスも発売された。2021年8月には<HOLE AND HOLLAND> 傘下のレーベル<Sabi>をスタート。
Instagram:@mamazu
<ビームスT>のアートショーから始まった予想外の展開。

ー <HOLE AND HOLLAND(以下、HOLLAND)>のなかでも、特にお三方にはお世話になっています。今年<ビームスT>が20周年を迎えました。
NAIJEL GRAPH:おめでとうございます。20年前、僕は25歳…雑誌『ポパイ』のバイトをしていたころですね。誌面のデザインをやっていて。
YO.AN:僕は17歳。
NAIJEL GRAPH:うちに来てたころじゃん。
YO.AN:そうですね。まだ高校生で、Mamazuとか<HOLLAND>のメンバーと遊んでいたころです。週末、2人(NAIJEL GRAPHとMamazu)の実家に原チャリで行って、一緒に音楽をつくったり、スケボーをしたりして遊んでいました。

取材はNAIJEL GRAPHさんのアトリエにて行われた。
ー NAIJELさんとMamazuさんは兄弟ですもんね。
Mamazu:僕らの家で、クラブみたいな爆音で音楽を聴いていた仲間たちが、<HOLLAND>のメンバーなんです。その時、僕は20歳で、クラブで遊んでいたころ。ラップをしていて、ライブもやっていました。
NAIJEL GRAPH:一緒にラップをして遊んでたね(笑)。


ー みなさんは当時、ラッパーとして活動していたんですか?
NAIJEL GRAPH:他に何人かと一緒にやっていたんですよ。
YO.AN:そうでしたね。別のグループなんですが、僕は自分でトラックをつくってラップをしていました。当時からトラックをつくるのが好きだったんですよ。
ー YO.ANさんは、NAIJELさんとMamazuさんと、どのように知り合ったんですか?
YO.AN:一緒にラップをしていたグループの相方がMamazuと同じ高校で仲がよくて、家に連れて行ってくれたんですよ。会う前からMamazuのMIXテープを聴いていて、気になる存在でした。
NAIJEL GRAPH:僕らは地元が練馬で、YO.ANは世田谷なんです。
YO.AN:そう。ちょっと距離があるし、少し年上っていうのもあって、会う機会がなかったんです。最初はそんなによく遊ぶ感じじゃなかったよね。
Mamazu:全然会ってなかった。
YO.AN:クラブへ入る前に合流するくらい。特にNAIJELさんとは全然会わなかった。
NAIJEL GRAPH:でも、YO.ANちゃんのアピール、すごかったよ。「スノボ行きましょうよ」とか誘ってきて(笑)。
YO.AN:初めて兄ちゃん(NAIJEL GRAPH)に会った時、最初につくったZINEをもらったの覚えていますよ。それが嬉しくて、すごくアピってたのかな。


アトリエにはたくさんの作品とレコードがある。
NAIJEL GRAPHさんが、<ビームスT>ゆかりの9組のアーティストが参加した
「BEAMS T 20th ART EXHIBITION」へ描き下ろした作品も発見。
ー NAIJELさんは憧れの存在だったんですね。
YO.AN:そうですね。2人の間に、STONE’Dっていう次男がいるんですけど、彼がつくるビートもイケてて、スケボーもうまくて。カッコいい三兄弟でした。
ー そんな風に仲良くなっていったんですね。みなさんとは、最初にNAIJELさんと一緒に取り組むところから始まりました。当時は<ビームスT>にどんな印象をお持ちでしたか?
NAIJEL GRAPH: Tシャツにアートを落とし込む先駆けだったイメージです。いつかコラボレーションしたいなって思っていたから、声をかけてもらえて嬉しかったです。
Mamazu:最先端のアートをファッションと融合しているイメージでしたね。
YO.AN:12年くらい前にスケートボードブランドの代理店で働いていたのですが、その時に仕事の取引で<ビームスT>とお付き合いがあったんですよ。当時、豊田弘治さんのアートショーを見に行ったことを覚えています。ちゃんとしたお付き合いは、NAIJELさんが「ビームスT 原宿」でアートショーをした時のパーティで、DJをやらせてもらった時が最初かな。
NAIJEL GRAPHさんのインスタより。
「HELLO BEAT CLUB」での展示、
レセプションパーティの風景などがムービーでまとめられた。
ー 2017年に<ビームスT>として初めて展示をお願いしたアートショー「HELLO BEAT CLUB」ですね。BEAMSとしては、2016年に「ビームス メン 渋谷」で「THIS IS ART」という展示もお願いしたこともありました。
NAIJEL GRAPH:「HELLO BEAT CLUB」の時は、レコードジャケットをモチーフにした作品を100点くらい展示しましたね。
Mamazu:あの原宿での展示をきっかけに、ビースティ・ボーイズのオフィシャルグッズをやることになったんだよね。
NAIJEL GRAPH:そうそう。たまたま所属事務所の社長が会場に来て、僕が描いたビースティ・ボーイズをモチーフにした作品を気に入ってくれたんですよ。それで、オフィシャルグッズのデザインをやらせてもらえることになって。それも最初は<ビームスT>が間を取り持ってくれましたよね。

NAIJEL GRAPHさんは、『Hello Nasty』が
2018年にリリース20周年を迎えた記念として、
ビースティ・ボーイズのオフィシャルグッズにイラストを提供した。
Tシャツを畳み、大切に飾っている。

2016年に「ビームス メン 渋谷」で開催した
「THIS IS ART」がBEAMSでの初めての展示となった。
会場ではシルクスクリーンプリントや1点ものの作品を展示した。
ー あの時はビースティ・ボーイズの事務所から「ビームスT 原宿」の店頭に電話があって盛り上がりました。あのアートショーをきっかけに、オフィシャルグッズをデザインすることになったのは感慨深いです。
NAIJEL GRAPH:社長がわざわざ寄るなんて、<ビームスT>が世界的に注目されている証拠だと思う。僕がオフィシャルグッズに起用してもらえたなんて、いまだに自分でも信じられません。若いクリエイターにとって夢がある場所だと思います。



忘れられないロンドンの思い出。
ー そう言っていただけると、本当に嬉しいです。他に<ビームスT>との取り組みで印象深いことはありますか?
NAIJEL GRAPH:やっぱり、みんなで行ったロンドン。
Mamazu:絶対にそれです。
<ビームスT>のインスタより。
「グッドフット」と<ビームスT>は長年に渡り
コラボレーションプロジェクトを進行しており、
その第6弾をNAIJEL GRAPHさんにお願いした。
テーマは“JAPANESE ADVENTURES IN WONDERLAND”。
ー ロンドンのセレクトショップ「グッドフッド(GOOD HOOD)」と<ビームスT>のコラボレーションをNAIJELさんにデザインしていただき、「グッドフット」でアートショーも開催した時ですね。YO.ANさんとMamazuさんに同行してもらいパーティもしました。それが2019年のことです。
YO.AN:それぞれが海外でDJや展示をすることはあったけど、「HOLLAND」のメンバーが揃って海外へ行ったのは初めてでした。
Mamazu:それだけでも気分が上がるし、DJをする時もみんながいるから安心感がありましたね。
YO.AN:しかも<ビームスT>が繋げてくれて、「NTS Radio」に出演することができたりも。
Mamazu:出演できて興奮しました。あれは本当にいい経験をさせてもらいましたね。
NAIJEL GRAPH:あの頃はまだ日本人でゲスト出演している人は少なかったもんね。楽しかったし、あの立地自体もすごいよかったよね。
<HOLE AND HOLLAND>のインスタより。
「NTS Radio」出演時の1枚。
ー 「グッドフッド」とのコラボでは、NAIJELさんに日本をテーマに描いていただき、アイテムにしたり、作品を展示したりもしました。
NAIJEL GRAPH:あのタイミングで<ビームスT>から日本をテーマにすることを提案してもらってよかったです。それまで和モノを描いたことなかったのですが、改めて日本人としてのアイデンティティを自覚できて。バックボーンを掘ることの大切さに気づいて、最近の海外での仕事に活かせています。
ー タイトなスケジュールのなかで制作していただいたので、アートショー開催前日まで作業していただきました。
NAIJEL GRAPH:ロンドンのホテルで、ようやく最後の仕上げが終わりました。作品名を考えていなくて、設営しながらBEAMSのロンドン支社の日野さんに決めてもらって(笑)。でも、それがすごくしっくりと板に付いて、めちゃくちゃよかった!

<ビームスT>の依頼で初めて日本をテーマに描いた作品のひとつ。
ー とても盛り上がりましたね(笑)。そのコラボレーションでは<HOLLAND>がつくっている、CDが入るポケット付きTシャツもリリースさせてもらいました。そのポケットに入っているMIX CDも、新しくつくっていただいて。
YO.AN:コラボコレクションのテーマに合わせて、日本の音楽だけで新しくMIX CDをつくりました。「NTS Radio」でも和モノを掛けてみたら、リアルタイムに聴いていたネット上の反応もよかったです。
NAIJEL GRAPH:<ビームスT>のスタッフは音楽好きだから、僕らのことを理解してくれて、一緒に仕事しやすいです。
YO.AN:<ビームスT>だけでなく、去年は<ビームス レコーズ(BEAMS RECORDS)>と<HOLLAND>のコラボでカセットプレイヤーもつくりましたよね。発売のタイミングに「ビームスT 原宿」でポップアップもやらせてもらって。
<HOLE AND HOLLAND>のインスタより。
<ビームスT>×「グッドフッド」のコラボでは、
フロントにプリント、バックにポケットを取り付けた。
モデルはMamazuさん。
ー <HOLLAND>と一緒にやる以上、僕らとしても音楽は外せないです。ロンドンでは<ビームスT>とは別行動になる日もありましたよね。オフの日はどこに行っていました?
Mamazu:自転車を借りて、自由にレコード屋を回っていました。
YO.AN:<HOLLAND>の音源を取り扱っているレコード屋へ挨拶しにも行ったんですよ。
Mamazu:ちょうど僕がつくった『Remix:Nicola Cruz、Rafael Aragon』が完成したばかりで、日本からレコードが届いたから、手持ちで直接納品していたんですよ。天気がいい平日のロンドンを、自転車で回るのが気持ちよかった。
NAIJEL GRAPH:会うたびに毎回言ってるけど、またどこかの国に<ビームスT>と一緒に行きたいです! あの楽しい時間を共有したことが、忘れられなくて。
ー ロンドンの旅をきっかけに、より親密な関係を築けましたからね。またよろしくお願いします! 最後に、みなさんは20年後、何をしていたいですか?
NAIJEL GRAPH:ラッパーになっていたい(笑)。
YO.AN:子どもの頃の夢を還暦過ぎてから叶えるんですね(笑)。
NAIJEL GRAPH:でも、DJのほうが現実的かな。DJ Premierは55歳だけど、今もめちゃくちゃかっこいいからね。「Here we go!」とか言いたいもん(笑)。
YO.AN:バンドとかやっていたいですね。
Mamazu:いいね、めっちゃ楽しそう。そういう20年後を過ごせるように、これからも頑張ります。

PROFILE

Left: YO.AN
(DJ / Producer)
He is a DJ / producer who plays in Tokyo and other cities, and makes guest appearances at “Boiler Room” and overseas events. In 2016, he released his first 12 inch “GNAH EP” under his solo name. He has also provided sound sources for skateboarding and fashion brand video works.
Instagram:@_yo.an_
Middle: NAIJEL GRAPH
(Artist)
He is an artist with a unique touch who mainly creates works that sample his own roots in music and movies. He has been involved in a wide range of activities, including official merchandise for the Beastie Boys and collaborations with global brands. He has also actively held exhibitions overseas, such as in Hong Kong and the United States. In Japan, he has held solo exhibitions at “Ginza Sony Park” and “adidas Originals Flagship Store Tokyo”. In 2017, he published a picture book “Nandemo tashizan” through Oakla Publishing.
Instagram:@naijelgraph
Right: Mamazu
(DJ / Beatmaker)
He has performed at international events such as Fuji Rock Festival, Boiler Room, and Cassio in Hong Kong. 2019 saw the release of his “New Light EP”, which was a worldwide hit and was remixed by Ecuador’s Nicol Cruz and Belgium’s Rafael Aragon. In August 2021, he started his own label, Sabi, under the HOLE AND HOLLAND label.
Instagram:@mamazu
An unexpected development that began with an art show at BEAMS T.

ー We are especially indebted to the three of you in HOLE AND HOLLAND (hereinafter referred to as “HOLLAND”). This year, BEAMS T celebrates its 20th anniversary.
NAIJEL GRAPH: Congratulations! 20 years ago, I was 25 years old… and I was working part-time for POPEYE magazine. I was designing the pages of the magazine.
YO.AN: I was 17.
NAIJEL GRAPH: That’s when you often came to our house.
YO.AN: That’s right. I was still in high school, and I was hanging out with Mamazu and the members of HOLLAND. On weekends, I would go to their (NAIJEL GRAPH and Mamazu’s) parents’ house on my bike and we would make music together and skateboard.

The interview took place at NAIJEL GRAPH’s studio.
ー NAIJEL and Mamazu are brothers, aren’t you?
Mamazu:Yes. The members of HOLLAND are the same people who used to come to our house and listen to music so loud like in a club. I was 20 years old at the time, and we were hanging in clubs. I was rapping and doing live shows.
NAIJEL GRAPH: We used to have fun rapping together (laughs).


ー Were you all working as rappers at the time?
NAIJEL GRAPH: We had a rap group with a few other people.
YO.AN: That’s right. Mine was a different group, and I was making my own tracks and rapping. I liked making tracks from then on.
ー How did you meet NAIJEL and Mamazu, YO.AN?
YO.AN: My partner in the rap group was in the same high school as Mamazu. They were good friends, so one day he took me to Mamazu’s house. I had been listening to Mamazu’s mix tapes before I met him, so I was curious about him.
NAIJEL GRAPH: We’re from Nerima, and YO.AN is from Setagaya.
YO.AN: Yeah. But we didn’t get to see each other much because there’s a little distance between the two wards, and the fact that they’re a little older than me. We didn’t hang out that often at first, did we?
Mamazu: We didn’t see each other at all.
YO.AN: We only met up before going to clubs. Especially with NAIJEL, we didn’t see each other at all.
NAIJEL GRAPH: But YO.AN was trying to approach me so hard. He asked me to go snowboarding with him (laughs).
YO.AN: I remember the first time I met Big Brother (NAIJEL GRAPH), he gave me the first zine he made. That made me so happy that I wanted to get close to him.


There are many artworks and records in the studio.
We also found a work
that NAIJEL GRAPH drew for the BEAMS T 20th ART EXHIBITION,
in which nine artists associated with BEAMS T participated.
ー So, you’ve always admired NAIJEL.
YO.AN: Yes, between him and Mamazu, there’s another brother named STONE’D. He also makes really cool beats and is a good skateboarder. The three of them are really cool brothers.
ー So, that’s how you gradually became friends. The relationship between BEAMS T and you guys began when we first asked NAIJEL to work with us. What was your impression of BEAMS T at the time, NAIJEL?
NAIJEL GRAPH: I had an impression that BEAMS T was a pioneer in incorporating art into T-shirts. I had always wanted to collaborate with you someday, so I was happy to be asked.
Mamazu:Yes, Beams T was fusing cutting-edge art with fashion.
YO.AN: About 12 years ago, I was working for a skateboard brand agency, and I had a business relationship with BEAMS T. I remember going to see Koji Toyoda’s art show at the time. I think the first time I had a personal relationship with BEAMS T was when I got a chance to DJ at the party for NAIJEL’s art show at BEAMS T HARAJUKU.
From NAIJEL GRAPH’s Instagram.
A movie of the exhibition at “HELLO BEAT CLUB”
and the reception party.
ー That’s “HELLO BEAT CLUB” which was the first art show that BEAMS T asked NAIJEL to exhibit at in 2017. BEAMS also asked him to exhibit “THIS IS ART” at BEAMS MEN SHIBUYA in 2016.
NAIJEL GRAPH: For “HELLO BEAT CLUB”, I exhibited about 100 pieces of work using record jackets as a motif.
Mamazu : That exhibition in Harajuku led you to do official Beastie Boys merchandise, didn’t it?
NAIJEL GRAPH: Yes, that’s right. The president of the Beastie’s agency happened to come to the exhibition and he liked the piece I had drawn using Beastie Boys as a motif. That’s how I got the opportunity to design the official goods. At first, BEAMS T mediated between us, didn’t they?

NAIJEL GRAPH provided illustrations
for official Beastie Boys merchandise
to commemorate the 20th anniversary of the release of
“Hello Nasty” in 2018. The T-shirt has been folded
and is being carefully displayed.

“THIS IS ART” was held at BEAMS MEN SHIBUYA in 2016,
and was his first exhibition at BEAMS.
At the venue, he exhibited silkscreen prints
and one-of-a-kind works.
ー At that time, we got a call from the Beastie Boys’ office to the BEAMS T HARAJUKU store and got excited. It’s pretty impressive that the art show led you to design their official goods.
NAIJEL GRAPH: I think the fact that the president went out of his way to stop by is proof that BEAMS T is attracting attention from around the world. I still can’t believe that I was chosen to be on the official merchandise. I think this is a place where young creators can dream.



Unforgettable memories of London.
ー We’re really happy to hear you say that. Are there any other memorable moments from your work with BEAMS T?
NAIJEL GRAPH: London, where we all went together.
Mamazu: Definitely that.
From BEAMS T’s Instagram.
GOODHOOD and BEAMS T have been collaborating
on a project for many years,
and we asked NAIJEL GRAPH to do the sixth installment.
The theme is “JAPANESE ADVENTURES IN WONDERLAND”.
ー NAIJEL designed the collaboration between the London specialty store GOODHOOD and BEAMS T, and we held an art show at GOODHOOD. YO.AN and Mamazu came along and we held a party as well. That was in 2019.
YO.AN: We all experienced overseas DJ events and exhibitions respectively, but this was the first time that the members of HOLLAND went abroad together.
Mamazu: That alone lifted my spirits, and I felt a sense of security when I was DJing because everyone was there.
YO.AN: In addition, BEAMS T connected us and we were able to appear on “NTS Radio”.
Mamazu: I was so excited to be on the show. That was a really good experience for me.
NAIJEL GRAPH: There weren’t many Japanese guest performers at that time. It was fun, and the location itself was great.
From HOLE AND HOLLAND’s Instagram.
A picture from an appearance on “NTS Radio”.
ー In the collaboration with GOODHOOD, NAIJEL drew pictures on the theme of Japan, and we made them into items. We also exhibited them.
NAIJEL GRAPH: I’m glad that BEAMS T suggested a Japanese theme to me at that time. I had never painted anything Japanese before, but it made me aware of my identity as a Japanese person again. I realized the importance of digging into one’s roots, and I am able to utilize this in my recent work overseas.
ー We had a tight schedule, so you had to work until the day before the art show.
NAIJEL GRAPH: I finished the final touches at a hotel in London. I hadn’t thought of the titles, so I had Mr. Hino from the BEAMS London office decide on them while I was setting up the venue (laughs). But those titles fit so well and I was really happy with them!

One of the works he drew for the first time
on the theme of Japan that’s commissioned by BEAMS T.
ー That was very exciting (laughs). In that collaboration, we also released a HOLLAND T-shirt with a pocket that holds a CD. The mix CD in the pocket was also newly made by HOLLAND.
YO.AN: We made a new mix CD with only Japanese music to match the theme of the collaboration collection. We also played some Japanese music on NTS Radio, and it got a good response from the people on the internet who were listening to it in real time.
NAIJEL GRAPH: The staff at BEAMS T are music lovers, so they understand us and are easy to work with.
YO.AN: In addition to BEAMS T, last year we also made a cassette player in collaboration with BEAMS RECORDS and HOLLAND. We were able to do a pop-up at BEAMS T HARAJUKU around the time it went on sale.
From HOLE AND HOLLAND’s Instagram.
The collaboration T shirt between BEAMS T and GOODHOOD
features a print on the front and a pocket on the back.
The model is Mamazu.
ー When we work with HOLLAND, we can’t miss the music. In London, there were days when you were not with us. Where did you go on your off-days?
Mamazu : We rented bikes and went to record shops freely.
YO.AN: We also went to the record store that sells the HOLLAND’s records to say hello.
Mamazu:I had just finished my “Remix: Nicola Cruz, Rafael Aragon” album, and the records had arrived from Japan, so I delivered them directly to the store. It was nice to ride a bike around London on a weekday when the weather was nice.
NAIJEL GRAPH: I say this every time we meet, but I want to go to some other country with BEAMS T again! I can’t forget that fun time we shared.
ー We were able to build a closer relationship through our trip to London together. We look forward to working with you again! Lastly, what would you like to be doing in 20 years?
NAIJEL GRAPH: I want to be a rapper (laughs).
YO.AN: You’re fulfilling your childhood dream after your 60th birthday (laughs).
NAIJEL GRAPH: But I think DJing is more realistic, because DJ Premier is 55 years old, but he’s still really cool. I want to say “Here we go!” like him (laughs).
YO.AN: I’d like to be in a band or something.
Mamazu: That sounds like a lot of fun. I’ll keep working hard so that I’ll be having good times like that in 20 years.
