FEATURE A story about the culture.

音の地平線を目指す、Rainbow Disco Clubの現在地。 音の地平線を目指す、Rainbow Disco Clubの現在地。
2022.10.14

音の地平線を目指す、Rainbow Disco Clubの現在地。

Aiming for the horizon of sound, where Rainbow Disco Club is now.

来る10月29日(土)、「Rainbow Disco Club(以下、RDC)」のスピンオフイベント『RDC “Sound Horizon”』が川崎のちどり公園で開催されます。それに先駆け、〈BEAMS RECORDS(ビームス レコーズ)〉では、10月8日に1DAYイベントを開催。テラスにDJブースをセッティングし、良質な音楽がとんちゃん通りに響き渡り、多くの人が心地よく身体を揺らせる時間が広がりました。ここでは、「RDC」の成り立ちを踏まえ、今回の『RDC “Sound Horizon”』テーマや内容、イベントでも披露されたプロダクトのデザインについて、主催の「RDC」チームにお話を伺いました。

On Saturday, October 29, "RDC-Sound Horizon", a spin-off event of "Rainbow Disco Club" (hereinafter referred to as "RDC"), will be held at Chidori Park in Kawasaki. Prior to the event, BEAMS RECORDS held a 1-day event on October 8. A DJ booth was set up on the terrace, and quality music echoed through Tonchan Street, creating a comfortable time for many people to sway their bodies. Here, we spoke with the RDC team, the organizers of the event, about the forthcoming "RDC-Sound Horizon"'s theme and content, and the design of the products that were also shown at the 1-day event, based on the origins of the "RDC".

PROFILE

右:Masahiro Tsuchiya
2010年にスタートしたダンスミュージック・フェスティバル、「Rainbow Disco Club」主催、オーガナイザー。イベントを通じて、音楽作品やマーチャンダイズのリリースも行う。
@masahirot

中:Knock
2015年にチームに加わり、Masahiro Tsuchiyaと共に「Rainbow Disco Club」を主催。アーティストブッキングやマーチャンダイズ、グッズ制作の指揮等を併せて担当。
@knock_sov

左:Kikiorix
DJ、プロデューサー、デザイナーとして活動。「Rainbow Disco Club」のレジデントDJ、アートディレクションを担当する。今回、ポップアップで展開したマーチャンダイズのデザインも手掛けた。
@kikigraphix

“苦しいときこそ笑って乗り越える”が「RDC」の理念。

ー まず、「RDC」がどのようにスタートしていったのか、その始まりを振り返っていただけますか?

Tsuchiya:「RDC」を始める以前、僕はプロモーターとして「RAFT TOKYO」というイベントをやっていたんです。同時期に「REDBOX PROJECT」というパーティもあって、その主催者がカルロス(Carlos Gibbs、RDC黎明期のアートワークやデコレーションを担当した)とローラン(Laurent Novatin、RDC黎明期のブッキングやマーケティングを担当した)の2人。彼らが僕のイベントに遊びに来るようになり、交流が始まったことで「RDC」の構想が固まっていきました。その後、ベストな会場として晴海埠頭(晴海客船ターミナル)が見つかって、2010年の春に第1回目を開催し、スタートしたんです。今では、カルロスとローランはもう日本を出て、残った僕が続けている状況になります。

14時からスタートした1DAYイベント。トップバッターはCYKのNari。
準備中、徐々に人が集まって来た。

ー そこから順調に、2022年の現在にいたるんですね。

Tsuchiya:そうでもないんですよ。2011年は東日本大震災で、2012年は悪天候の関係で開催を断念した歴史があります。その後もコロナ禍で配信に切り替えたりと、長く続けているわりに開催できてない年も多いんです(笑)。

ー 東日本大震災やコロナ禍関連での中止・変更は止むを得ない事情もあったと思うのですが、2012年の天候が原因だった際は振替公演などは行わなかったんですか?

Tsuchiya:2012年は当日の朝に中止を決定したので、アーティストやスタッフのみんながいるのに何もできなくて、どうしようかな…という状況だったんですよね。そうしたら、都内のクラブのみなさんが立ち上がってくれて、営業終了後のクラブをもう1度開けていろんなハコで振替公演をやらせてくれたんですよ。そのときに助けてくれた人への感謝は今も忘れていません。だから、「RDC」では“苦しいときこそ笑う”ってことを大切にしているんです。あまりシリアスになり過ぎず、みんなで楽しみながら頑張っていこうという思いを常に大切にしています。

ー 会場の準備も大変そうですね。

Tsuchiya:「RDC」は晴海埠頭を経て、東伊豆で開催しているんですが、だいたい1週間ほどかけて設営してますね。できる限り自分たちで準備しているので、年々できることが増えてきました。

2番手はVinyl Youthのふたり。

ー 今回は『RDC “Sound Horizon”』というタイトルが付けられ、川崎のちどり公園で開催となります。昨年は『RDC “Back To The Real”』でしたが、今年の“Sound Horizon”というテーマの意味を教えてください。

Tsuchiya:これは、先ほどお話したカルロスと決めたんですよ。今年の「RDC」はイベントとしてさらに広がりを持たせることが、今後を見据えたときの第一歩だと考えていて、それが地平線まで広がっていくように、という思いを込めました。和訳すると“音の地平線”ですが、まさに言葉通りの意味合いがあります。なので、初出演のアーティストが多かったり、例年と少し違いを持たせていますね。

ー 今後を見据えてというのは?

Knock:実は海外からのニーズが高いんですよ。 来年の3月にもパリで「RDC」の予定が決まったり。コロナ禍以前は、日本での開催も全体の来場者の約30%ぐらいが外国の方々だったんです。

Tsuchiya:もう少ししたら『ADE(アムステルダム・ダンス・イベント)』というダンス・ミュージックイベントに公式プログラムで参加します。

Knock:今回は2000人ぐらい入れる会場で。「RDC」として『ADE』に参加するのは2回目で、アムステルダムでは過去に何回も開催していますが、今回が一番大きい会場です。もうチケットも売り切れているから、あとは楽しむだけですね。

ー これまでにない新鮮なラインナップは、そんなところからなんですね。

Tsuchiya:あと、やはり東伊豆の会場だと、距離的な問題もあって呼びたくても呼べなかったアーティストがたくさんいたんですよ。その点、川崎のちどり公園は都心からもアクセスしやすいので、声を掛けやすくなったというのがあります。それは、お客さんにも同様に言えること。「RDC」のことを知ってはいるけど東伊豆で開催されているから行けない、という理由を抱えている人も多かったと思うんですよね。

ー それこそ、川崎で開催すると若い人も遊びに来やすいですよね。

Tsuchiya:それもあって、僕らがずっと出て欲しいと考えていた若手アーティストを呼ぶことにもしたんです。常連のお客さんにも新しい世代がやっていることを見ていただきたいという気持ちもありますしね。それと、今回の『RDC “Sound Horizon”』は「RDC」にとって初のオールナイト開催となるので、出演者やお客さんと一緒に、「RDC」の新たな形を切り拓いていきたいという思いもあります。

3番手はCYKのDNG。

ー 初出演の若手アーティストの中で、注目の1組をピックアップするとしたらどなたですか?

Tsuchiya:もちろん全アーティストおすすめなんですが、トロント出身のPeachは初来日ということもあって、発表時の反響がすごかったんですよ。僕らも驚くほど日本でファンを獲得しているアーティストなんでしょうし、期待値も高いと思うので、非常に楽しみにしています。

ー そこには、若いアーティストにフォーカスすることで、ユースカルチャー自体を盛り上げていきたいという思いもあるんでしょうね。

Tsuchiya:そうですね。今の若い人たちはみんなカッコいいので、そういうアーティストが集まったときに、「RDC」において何が生まれるかっていうのを見てみたい思いがあります。世代がミックスされることで、きっと新しいものが現場に生み出されるでしょうし。その光景を早く目の当たりにしたいですね。

ネガティヴな出来事をクリエイティブに昇華したHEATWAVE。

ー では、ここからは〈BEAMS RECORDS〉でのインストアイベントについても伺いたいです。まず、出演者はどのように決めましたか?

Knock:今年の4月にも開催させてもらったのですが、よりよいイベントにしたいと考えて、前回に引き続きKikiorixくんには出てもらいつつ、若手枠からはCYKのDNGとNari、あとVinyl YouthにDJとして参加してもらいました。

ー 14時から19時の間、〈BEAMS RECORDS〉のテラスにDJセットを組んでの開催となりましたが、季節的にも屋外にいて気持ちがいいですし、ちょっとお祭り感のあるブロックパーティ的な空間がつくられていましたね!

Knock:そうですね。コロナ禍の状況も最近では大分変化したこともあって、お酒も提供されて、よりパーティの雰囲気を味わえる時間になったのかなと思います。

1DAYイベントで発売を開始したアパレルコレクション。

ー イベントでお披露目されたアパレルコレクションのデザインは、どのようなものですか?

Kikiorix:『RDC “Sound Horizon”』のキービジュアルをもとにしたデザインと、“ヒートウェーブ(HEATWAVE)”と名付けたアイテムの2パターンを展開しました。

ー ヒートウェーブというキーワードはどこから着想を得たんですか?

Kikiorix:これは先日、フランスで開催予定だった『ボルドーオープンエア(Bordeaux Open Air 2022)』に「RDC」として参加するために渡仏したんですけど、熱波の影響から開催当日、急遽中止になって出演できなかったことがあって。それをネタにした“熱波プロダクト”になっています。到着した時点で、僕らのテンションは上がっていたんですけど何もできないという状況だったので、そのボルテージをデザインに向けたものですね。残念な出来事でしたけど、結果としてクリエイティブに昇華できてよかったと考えています。

4番手に登場したKikiorix。

ー ユーモアを感じさせるデザインですね。「RDC」では他にもそういうユニークなアイテムがあったりするんですか?

Knock:販売しているものではないんですけど、スタッフ用のリストバンドに「EAT WELL SLEEP WELL(よく食べてよく寝る)」とか「おつかれさま!」って書いていたりとか。

Kikiorix:スタッフ間で使うものは結構変わったデザインを入れることがありますね。フードチケットに細工したりだとか。

Knock:そんな裏方向けのギミックにも遊び心を利かせて、自分たちで楽しんだりしていますね。

ー 面白いです! ちなみに『RDC “Sound Horizon”』のキービジュアルに描かれているのは、ジャンベやコンガなど身体を使って鳴らすものが多いですね。どういうイメージでデザインされたのか教えてもらえますか?

Kikiorix:テーマにある“Sound Horizon”=音の地平線、そのままの印象を表現しています。楽器のチョイスは、僕の中で一番カッコいいのがアナログシンセイザーで二番目が打楽器系の楽器だ、という個人的な思いからきていますね。

RDCの音楽で時空を超える空気感をデザインに。

ー Kikiorixさんは、この2種以外にも「RDC」のアートワークを手掛けられていますが、何か統一したコンセプトなどはあるんですか?

Kikiorix:当初、ファウンダーだったカルロスがクリエイティブディレクター的な立ち位置にいたんですが、彼が「RDC」をスタートさせるときに、あえて“モノクロの世界観”を大事にしようということを念頭に置いていたんですよ。ここで虹色を使っていたら、ちょっと単純過ぎるからという理由で。それを踏襲している部分はありますね。あと、自分のサブテーマとして“Beyond Space And Time”を掲げています。「RDC」ではさまざまな国から生まれたいろんな年代の音楽が流れていて、音楽で時空を超えてるような感じがあるので、“時空を超えて”という考えからデザインのモチーフや要素を考えたりしています。

Knock:この2種のプロダクトは〈BEAMS RECORDS〉での1DAYイベントでのお披露目を経て、「RDC」とビームス公式オンラインショップ、そして〈BEAMS RECORDS〉の店頭で販売します。在庫の状況を見ながら、『RDC “Sound Horizon”』でも展開予定なので、イベントに来れなかった人は、そちらもチェックしていただきたいです。

ー ありがとうございます。『RDC “Sound Horizon”』の開催も楽しみにしています!

Tsuchiya:今回の「RDC」もこれまでにない広がりを持たせたラインナップや展開になっているので、来られる方は楽しみにしていてください。あとは天候次第ですね! 中止にならないように祈りつつ、楽しみながら準備を進めていきます。

INFORMATION

RDC "Sound Horizon”
日時:10月29日(土)14:00(開場)、15:00(開演)~10月30日(日)9:00
場所:神奈川県川崎市「ちどり公園」
出演:Benny Salvador × Sam Fitzgerald、CYK(3-hour opening set)、Floating Points、HAAi、Hodge、Kabuto、Kikiorix、Lil Mofo、Mayurashka、Peach、Romy Mats、Sisi、Stones Taro、Vinyl Youth、Wata Igarashi × Haruka、Yamarchy、YOSA、食品まつり a.k.a foodman (live)、VISUAL:、REALROCKDESIGN、VJ Manami、LASER & LIGHTING:、YAMACHANG
ホームページ

PROFILE

Right: Masahiro Tsuchiya
Organizer of “Rainbow Disco Club”, a dance music festival started in 2010. He also releases music works and merchandise through the event.
@masahirot

Middle: Knock
Joined the team in 2015 and organizes “Rainbow Disco Club” with Masahiro Tsuchiya. He is also in charge of booking artists and directing the production of merchandise.
@knock_sov

Left: Kikiorix
Kikiorix is a DJ, producer, and designer. Resident DJ and art director of “Rainbow Disco Club”. He also designed the merchandise exhibited at the pop-up event.
@kikigraphix

RDC’s philosophy is “Overcome hardship with a smile”.

ー First of all, could you tell us how “RDC” got started?

Tsuchiya: Before starting “RDC,” I was running an event called “RAFT TOKYO” as a promoter. Around the same time, there was a party called “REDBOX PROJECT,” which was organized by Carlos (Carlos Gibbs, who was in charge of artwork and decoration in the early days of “RDC”) and Laurent (Laurent Novatin, who was in charge of booking and marketing in the early days of RDC). They started coming to visit my events and we began to interact with each other, which solidified the idea of “RDC”. We then found Harumi Pier (Harumi Passenger Ship Terminal) as the best venue, and we held the first event in the spring of 2010 and got started. Now, Carlos and Laurent have already left Japan, and I am the one who stayed behind to continue the project.

The 1 day event started at 2pm.
Nari from CYK was the first DJ.
People gradually gathered during the preparation of the event.

ー So it went smoothly from there to the present in 2022?

Tsuchiya: Not quite. 2011 was the year of the Great East Japan Earthquake, and in 2012 we had to cancel the event due to bad weather. After that, we had to switch to a live broadcast due to the Covid 19 pandemic, so even though we have been doing this for a long time, there have been many years when the event was not held (laughs).

ー I know there were unavoidable reasons for cancellations and changes due to the Great East Japan Earthquake and the pandemic, but in 2012, when the weather was a factor, did you not reschedule the event?

Tsuchiya: In 2012, we decided to cancel the event on the morning of the event, so there was nothing we could do, even though all the artists and staff were there, and we were wondering what to do…. Then, the clubs in Tokyo offered help and opened their doors after their business hours and let us do a make-up show at various venues. I am still grateful for those who helped us at that time. That’s why I emphasize the importance of smiling when you are facing hardships in “RDC”. We always try not to be too serious, but to have fun while in difficulties.

ー It must be a lot of work to set up the venue.

Tsuchiya: ”RDC” is now held in Higashi Izu, not Harumi Pier, and it usually takes about a week to set up. We do as much preparation as possible ourselves, so we can do more and more each year.

The second DJ was Vinyl Youth.

ー This year’s event is titled “RDC-Sound Horizon” and will be held at Chidori Park in Kawasaki. Last year it was “RDC -Back To The Real””. What is the meaning of this year’s theme “Sound Horizon”?

Tsuchiya: I decided on this with Carlos, who I mentioned earlier. We thought it would be a good idea to expand the scope of “RDC” as an event, which is the first step for the future, and we hope it will expand to the horizon. The Japanese translation is “horizon of sound,” and that is exactly what it means. That’s why there are many first-time performers, and we have made the festival a little different from previous years.

ー What do you mean “the first step for the future”?

Knock: Actually, there is a high demand from overseas. We have another “RDC” scheduled for next March in Paris. Even before the pandemic, about 30% of the visitors to our event in Japan were from overseas.

Tsuchiya: In a little while, we will participate in a dance music event called “ADE (Amsterdam Dance Event)” as an official program.

Knock: This time, the venue can hold about 2,000 people. This is the second time for “RDC” to participate in “ADE,” and we have held this event in Amsterdam many times in the past, but this time it will be the biggest venue. Tickets are already sold out, so all we have to do is enjoy the show.

ー I see that is the reason for the unprecedented fresh lineup.

Tsuchiya: Also, there were many artists that we could not invite to the Higashi Izu venue even if we wanted to because of the distance. In this respect, Kawasaki’s Chidori Park is easily accessible from Tokyo, so it is easier to call on artists. The same can be said for the audience. I think there were many people who knew about “RDC” but couldn’t go because it was held in Higashi Izu.

ー It will be easy for young people to join if it’s Kawasaki.

Tsuchiya: That’s one of the reasons we decided to invite young artists that we had always wanted to invite. We also want our regular customers to see what the new generation is doing. Also, this “RDC-Sound Horizon” will be the first all-night event for “RDC,” so we want to open up a new form of “RDC” together with the performers and customers.

Third DJ was CYK’s DNG.

ー If you had to pick one young artist to watch out for among those appearing for the first time, who would it be?

Tsuchiya: Of course, I would recommend all of the artists, but Peach, from Toronto, is coming to Japan for the first time, and the response when her appearance was announced was amazing. I think she is an artist who has gained a surprisingly large fan base in Japan, and I think expectations are high, so I am very much looking forward to seeing her.

ー I guess you also want to enliven youth culture itself by focusing on young artists.

Tsuchiya: Yes. All young artists today are cool, so I would like to see what will be created in “RDC” when such artists get together. I am sure that the mixing of generations will create something new on the scene. I can’t wait to see that happen.

Creatively transforms an unfortunate incident into HEATWAVE

ー I’d like to ask you about the in-store event at BEAMS RECORDS. First of all, how did you decide on the performers?

Knock: We held this event in April this year, but in order to make it even better, we asked Kikiorix to perform as he did last time and also asked DNG and Nari from CYK and Vinyl Youth to participate as DJs from the young quota.

ー The event was held on the terrace of BEAMS RECORDS from 2:00 to 7:00 p.m. with a DJ set. It was nice to be outdoors, seasonally speaking, and you created a block party-like space that feels quite festive!

Knock: Yes. The situation of the pandemic has changed a lot recently, so alcohol was offered and we were able to enjoy more of a party atmosphere.

Apparel collection launched at the 1 day event.

ー What are the designs of the apparel collection unveiled at the event like?

Kikiorix: There were two patterns: one based on the key visual of “RDC-Sound Horizon” and another item named “HEATWAVE”.

ー Where did you get the idea for the keyword “heatwave”?

Kikiorix: I went to France the other day to participate in the “Bordeaux Open Air 2022” as “RDC,” but due to a heat wave, the event was suddenly canceled on the day of the event and I was unable to perform. This HEATWAVE product is based on that experience. When we arrived at the venue, we were very excited, but we couldn’t do anything, so we turned that energy into the design. It was an unfortunate incident, but we are glad that we were able to transform it creatively as a result.

Kikiorix appeared in 4th position.

ー The design has a sense of humor to it. Are there any other humorous items like that at “RDC”?

Knock: We don’t sell them, but we have wristbands for staff that say “EAT WELL SLEEP WELL” or “Otsukare-sama!.

Kikiorix: We sometimes put unusual designs on things that are used among staff members. For example, we put some work on the food tickets.

Knock: We also have fun playing with gimmicks for backstage use.

ー Interesting! By the way, many of the items depicted in the key visuals for “RDC-Sound Horizon” are things that are played with the body, such as djembes and congas. Could you tell us what kind of image you had in mind when you designed them?

Kikiorix: I tried to express the impression of the theme “Sound Horizon”. The choice of instruments was based on my personal idea that the coolest instrument in my mind is an analog synthesizer, and the second coolest is a percussion instrument.

RDC’s music transcends time and space and the feeling is incorporated into the design.

ー Kikiorix, you have done other artwork for “RDC” besides these two types, do you have any unifying concept?

Kikiorix: In the beginning, Carlos, the founder of the project, was in the position of creative director, and when he started “RDC,” he had in mind the importance of a monochrome worldview. He had the idea that using rainbow colors here would be a bit too ordinary. I followed that idea in some parts. Also, my sub-theme is “Beyond Time And Space”. “RDC” plays music from various countries and ages, and I feel as if the music transcends time and space, so I think of motifs and elements in the design based on the idea.

Knock: These two products were unveiled at a one-day event at BEAMS RECORDS, and are now available at RDC and the official BEAMS online store, and in stores at BEAMS RECORDS. We are also planning to offer it at “RDC-Sound Horizon” while keeping an eye on the inventory, so if you can’t make it to the event, please check that out as well.

ー Thank you very much. We look forward to seeing you at the “RDC-Sound Horizon”!

Tsuchiya: The “RDC” lineup is more expansive than ever before, so hopefully you’re looking forward to it if you can make it. Now it all depends on the weather! We are praying that it will not be canceled, and we will enjoy the preparations.

INFORMATION

RDC-Sound Horizon
Date & Time: Oct. 29 (Sat) 2:00pm (doors open), 3:00 pm (start) ~ Oct. 30 (Sun) 9:00am
Place: Chidori Park, Kawasaki City, Kanagawa Prefecture
Featuring: Benny Salvador x Sam Fitzgerald, CYK (3-hour opening set), Floating Points, HAAi, Hodge, Kabuto, Kikiorix, Lil Mofo, Mayurashka, Peach, Romy Mats Sisi, Stones Taro, Vinyl Youth, Wata Igarashi x Haruka, Yamarchy, YOSA, Food Festival a.k.a foodman (live), VISUAL:, REALROCKDESIGN, VJ Manami, LASER & LIGHTING:, YAMACHANG
Home page

  • Photo_Yuki Aizawa
  • Text_Ryo Tajima(DMRT)
  • Edit_Shuhei Wakiyama(HOUYHNHNM / RHINO inc.)
  • Translation_Yoko Oyabu
LATEST
MORE