FEATURE A story about the culture.

Teenage Engineeringが導く新たな音との出会い。 Teenage Engineeringが導く新たな音との出会い。
2024.2.27

Teenage Engineeringが導く新たな音との出会い。

Teenage Engineering Leads to a New Journey in Sound Exploration

自分の聴覚を頼りに好みのサウンドを探し、それをもとに音楽を奏でる。シンセサイザーという楽器には、イマジネーションを膨らませる何かが存在します。2005年の誕生以来、たくさんのユニークな電子楽器をリリースしてきた〈Teenage Engineering(ティーンエイジ エンジニアリング)〉。中でも、〈ビームス レコーズ(BEAMS RECORDS)〉で展開しているシンセサイザー『OP-1 field』は、コンパクトなサイズながら、演奏、サンプリング、エディット、さらにはミックスまでできてしまう優れものの機材です。「だから、初心者でも音楽をつくりやすいと思います」と語るのは、ロンドン在住のアーティスト・大森日向子さん。アンビエント・ミュージックを奏でる彼女曰く、「創作意欲を刺激する使い勝手も魅力的」なんだとか。では早速、大森さんにこの機材で1曲演奏してもらいましょう。

There's something about synthesizers—a musical tool that relies on your ears to discover and produce sounds—that ignites the imagination. Since its inception in 2005, “Teenage Engineering” has introduced many unique electronic instruments. Among them, the synthesizer “OP-1 field,” available at BEAMS RECORDS, stands out as a compact yet versatile device capable of playing, sampling, editing, and even mixing. "That's why I believe it's accessible even for beginners to delve into music creation," says London-based artist Hinako Omori. As an ambient musician, she finds the equipment's user-friendly design conducive to creative expression. Let's have Ms. Omori play a piece of music with this gear now.

PROFILE

大森日向子
(アーティスト)
神奈川県横浜市出身。3歳でイギリスへ渡り、幼い頃からクラシック・ピアノを習い、大学からサウンド・エンジニアリングを学ぶ。その後、アナログ・シンセサイザーによる演奏や楽曲制作を開始し、エド・オブライエン、ケイ・テンペスト、ジョージアらのツアーやレコーディングに参加。2019年にEP『Auraelia』を発表。2022年に初のフル・アルバム『a journey…』、2023年に2ndアルバム『stillness, softness…』をリリース。
Instagram:@hinakoomori

イノベイティブで、プレイフルなブランド。

ーはじめに、大森さんと〈ビームス レコーズ〉の繋がりから教えてください。

大森:ロンドンから帰国したときに必ず立ち寄るお店です。友人がディレクションをしていて、どんなレコードが置いてあるのか気になるんです。

ー昨年10月にリリースされた2ndアルバム『stillness, softness…』も、LP版が「ビームス レコーズ」に再入荷されました。収録されている楽曲はシンセサイザーを中心とした機材でつくられているんですよね。

大森:そうですね。ハードウェアのシンセサイザーを中心に使っています。モジュラーシンセのように何台も繋げて音をつくる機材というよりは、鍵盤がついていて音楽制作に必要な機能が1台に集約されているものですね。

ーそんな大森さんには〈Teenage Engineering〉のシンセサイザー『OP-1 field』をはじめ、いくつかの機材を1か月間ほど試用してもらいました。まず、ブランドに対してどんな印象を持っていましたか?

大森:すごくイノベイティブで、プレイフルなブランドだと思います。楽しみが湧いてくる感じ。『OP-1 field』を見ていても、どのボタンにどんな機能があって、どうゆう音が出るのかが分からないですよね。

ーいじり甲斐があるというか、直感的に触って楽しめるということですか?

大森:そうそう! まさにそんな感じです。ミニマルなデザインで、マニュアルを見ても詳しいことはあまり書いてなくて。とにかくスイッチを入れて、自分の手で触ってみないと使い方が分からないというか、すごくミステリアスな部分にも惹かれます。ブランドとしても、そうやってユーザーに自分の手で音を探して欲しいと思っているように感じるんです。とにかく創作意欲を掻き立てられるような設計になっていますよね。

ー今回、大森さんには〈Teenage Engineering〉の機材で既存の楽曲のアレンジバージョンを演奏してもらいました。実際に使ってみて、いかがでしたか?

大森:『OP-1』は前に使ったことがあるんですけど、録音もできる機材として『OP-1 field』に生まれ変わってからははじめてでした。まずはどんな音が出るのか、できる範囲でいろいろ試すところからスタートして。最初に気づいたのは音のクオリティがすごくいいこと。この機材の中にオーディオインターフェイスが搭載されているので、スピーカーに繋げたときに、音がダイレクトに、クオリティも下がらずにしっかり出てくれて。

ー演奏されている音を聴いて、すごく音質の豊かさが伝わってきました。伸びやかで奥行きのある音が出ていたというか。

大森:機材をいじりながら音をデザインするのがすごく楽しいんですよ。それにFX(フィルター)もユニークで、いろんな音に加工ができるから、本当にいろんな可能性があると思います。

ーそれぞれの機材にどんな役割を与えていたのでしょうか?

大森:『OP-1 field』がブレインですね。これでメインのフレーズを組み立てて、ベースラインを足して、ちょっとしたマラカスの音もシークエンスして鳴らしています。あとは『TP-7』というレコーダーと『CM-15』というマイクでボーカルをループさせたり、サンプラーの『EP-133 K.O.II』でビートを足したり。最後にすべての機材をミキサーの『TX-6 mixer』にまとめて音のバランスをコントロールしています。

機材との会話を楽しむように遊ぶ。

ーこれまでさまざまなシンセサイザーを使われてきたと思いますが、『OP-1 field』の気に入った機能はありましたか?

大森:モニターに出てくるグラフィックがおもしかったです。アニメーションのように動いて、そういう部分でも飽きさせない工夫がされていて。「とにかくいじりながら遊びたい」、触っていると、そんな意識が生まれますね。

大森:あとはテープモードですね。マイクが内蔵されているので、それを使って録音ができるし、鍵盤で弾いたメロディやドラムマシンのリズムも録音することができるんです。

ーどういう部分がよかったのでしょうか?

大森:たとえばピアノを弾いているときに、いいフレーズが思い浮かんでメモを取ろうとするじゃないですか。だけど、紙とペンを探したりしているうちに、それを忘れてしまうことってよくあると思うんです。だけど『OP-1 field』は、弾いた音をそのまま録音できる。一般的なシンセだと、複数の機材を繋げたりしないと録音ができないんです。

ーいろんな手間が省けるわけですね。

大森:そうですね。この1台でそれが完結しているのが、すごく魅力的だなと思いました。フレーズをすぐに録音して、そこからベースを入れてみようと思ったらすぐにできるんですよ。そのままの勢いで曲づくりができちゃいます。

ー今回の演奏では大森さんがあらかじめセットした音を出していましたが、音づくりも楽しめましたか?

大森:遊びながら音を探ることができたから、すごく楽しかったですよ。それでいい音が見つかったら、それをそのまま使うことができるので。

ー持ち運びやすいコンパクトさも魅力ですよね。普段はロンドンで活動されていますが、日本に帰国されるときや旅先で『OP-1 Field』を使うことで、普段とは違った音も発見できそうです。

大森:マイクが内蔵されているので、環境の音を録音して、それを素材として使うこともできるんですよ。個人的にもフィールドレコーディングをするのが好きで、環境が変化すれば音も変化する。やっぱり、森と海では聞こえてくる音が全然違うじゃないですか。そうして新しいインスピレーションを得ることによって、生まれてくる音楽も新しいものになる。だからこのサイズ感は、すごく魅力的だと思います。

ブランドを代表する『OP-1 field』はシンセサイザー、リズムマシン、サンプラー、4トラックのレコーダーなどの機能を有することで、これひとつでの楽曲制作を完結でき、内臓スピーカーで再生も可能。USB-Cで充電でき、24時間駆動の大容量バッテリーなので場所を選ばない携行性も魅力。

ーもし初心者の方が『OP-1 field』を使うとしたら、どんな遊び方をすすめますか?

大森:やっぱりテープマシンで遊ぶのがおすすめです。音をレイヤーするおもしろさがこの機材にはあるので。本当にたくさんのサウンドがここにはありますし、いろいろいじりながら、どんな音楽が生まれるのか、それを楽しんでほしいですね。

シンセサイザーで音を探しながら曲をつくるのって、楽器と自分のあいだで会話しているみたいな感じなんですよ。たとえばフィルターをかけると音にエフェクトがかかって、直感的に反応してくれる。そうやって機材との会話を楽しむような感じで遊ぶといいと思います。

音楽をつくるときは実験的な気持ちで臨みたい。

ー他の機材についても聞かせてください。先ほど言われたように、演奏では外付けのマイクを2つ使われていましたよね。

大森:そうですね。いわゆる普通のマイクの『CM-15』と、もうひとつは『TP-7』というレコーダーをマイクに使用しました。『TP-7』にはテープリール機能があって、指で簡単に早送りや巻き戻しなどができるんです。

ポータブルオーディオレコーダーの『TP-7』(写真左)は内蔵マイクとスピーカーで録音と再生ができるほか、中心に備えられた電動テープリールで直感的に、早送り、巻き戻し、一時停止、メニューナビゲーションの操作が可能。コンデンサーマイクの『CM-15』(写真右)は手に収まるコンパクトなサイズ感ながら、場所を問わず、ボーカルからドラムまでさまざまな音声を高いクオリティで収音することができる。

ーDJのスクラッチのような音が印象的でした。

大森:ボーカルループをつくって、指でセンターのリール部分をいじりながらリワインドしたりして遊びました。これがすごく楽しくて、音が不気味な感じになるのがまたいいんですよ(笑)。

昨年12月に登場したサンプラー『EP-133 K.O.II』。声やレコード、携帯で録音した音など、あらゆるサウンドをサンプリングし、ループを作成することが可能。さらに、ステレオ・エフェクト、コンプレッサーなどエフェクトも多彩で、出来上がったトラックをすぐにアレンジすることもできる。

最小サイズを実現したポータブルミキサー『TX-6 mixer』は、多機能USBオーディオインターフェイスとしても使用可能。イコライザー、フィルター、コンプレッサー、AUXセンド、キュー、デジタルエフェクトも内蔵している。

ーサンプラーの『EP-133 K.O.II』ではビートをプラスし、最終的にすべての機材を『TX-6 mixer』に繋いでミキサーとして使用されていました。

大森:ミキサーはEQ(イコライザー)がすごくエフェクティブでいじり甲斐がありました。最終的にはパソコンに繋げて出力をしていたんですが、先ほども話した通り、オーディオクオリティが全然低くならずに機材の音質をそのまま出せたのがすごくよかったですね。

ーちなみに、『OP-1 field』をはじめとしたこれらの機材は大森さんの制作スタイルにフィットしそうですか?

大森:もちろんです。私の場合、音楽をつくるときは実験的な気持ちで臨みたいんですよ。設計図を見ながら目的のものをつくるんじゃなくて、その日の自分の気分に合わせたりとか、機材に導かれるように音作りをしたくて。今日はなにができるかな? っていう感じで、実験的に取り組んでいるんです。そうすると、やっぱりこういう機材が私にはフィットするのかなって思います。使うたびに違う音が発見できるので。

ー今回は1ヶ月という短い試用期間でしたが、もっと継続して使えるなら、どんなことをしたいですか?

大森:ゆっくりと時間をかけて、もっとたくさん作曲してみたいですね。

ーでは最後に、今後の活動について、これからの目標を教えてください。

大森:今年はロンドンに帰ってツアーがあるんですけど、まずはそれを楽しみたいですね。ツアーが終わったら、コラボレーションをしたいです。ロンドンには尊敬するミュージシャンがたくさんいるので、彼らと集まって曲づくりができたらいいなと思ってます。

INFORMATION

〈Teenage Engineering〉のアイテムは「ビームス レコーズ」店頭、または公式オンラインショップからご覧ください。

PROFILE

Hinako Omori
(Artist)
Originally from Yokohama, Kanagawa Prefecture, Japan, Hinako Omori moved to the United Kingdom at the age of 3. There, she began her musical journey, learning classical piano at a young age before pursuing sound engineering studies at university. Subsequently, she delved into performing and producing music using analog synthesizers, participated in tours and recordings with renowned artists such as Ed O’Brien, Kae Tempest, and Georgia. In 2019, she released her EP “Auraelia,” followed by her debut full-length album “a journey…” in 2022, and her second album “stillness, softness…” in 2023.
Instagram:@hinakoomori

Innovative and Playful Brand

– First off, could you share with us the connection you have with BEAMS RECORDS?

Omori: It’s a store I always love to visit whenever I come back to Tokyo. My friend curates the store, and I’m always excited to see their selection of records.

– Your second album, “stillness, softness…,” was released last October, and the LP version is now back in stock at BEAMS RECORDS. Were the tracks on the album predominantly created using synthesizers?

Omori: Yes! I mainly use synthesizers to compose. I’m excited to dive into the world of modular synthesis, but at the moment I’m using hardware synthesizers that integrate all the essential components for sound synthesis.

– We provided you with various equipment to try out, including Teenage Engineering’s synthesizer “OP-1 field,” for about a month. Firstly, what were your initial impressions of the brand?

Omori: I think Teenage Engineering is an incredibly innovative and playful brand. There’s a sense of excitement and curiosity around their instruments. When you first look at the “OP-1 field”, it’s not immediately obvious which buttons are assigned to which functions and what kind of sounds they might produce, which I love!

– You mean you can intuitively enjoy interacting with it?

Omori: That’s exactly how it feels. It has a minimal design, and even the manual doesn’t provide a huge amount of detail.You have to power it on and explore its inner mechanics by experimenting. There’s a certain mystique about it that draws you in – it’s as if the inventors encourage users to make new discoveries through hands-on exploration. I feel that overall it’s designed to spark creativity.

– This time, you performed a rearranged version of the existing song using Teenage Engineering’s equipment. How did you find the experience?

Omori:I’ve used the “OP-1” before, but this was my first time using the “OP-1 field”. I started by experimenting with the various sounds you can create using its onboard synthesizers. The first thing I noticed was the amazing sound quality – also, as the “OP-1 field” has a built-in audio interface, you can plug it directly into your laptop via USB-C to record its output and it maintains its high resolution audio quality, which is great!

– Listening to the sounds being played, the richness of the sound quality really came through. It felt like there was a spaciousness and depth to the sound.

Omori: It’s really fun to design sounds while experimenting with the equipment. The FX are very uniquely designed, and it feels as though the possibilities are endless.

– What roles did each piece of equipment play?

Omori: The “OP-1 field” in this setup is the main brain / hub. Using the “OP-1 field” I assembled the main melody line, added a bass line and sequenced the maraca drum pattern. Afterwards, I looped vocals using the ‘CM-15’ microphone and the ‘TP-7’ recorder, and added some beats using the ‘EP-133 K.O.II’ sampler. Finally, I brought all of the sounds together using the ‘TX-6’ mixer to control the balance of the mix, and added additional reverb and filter effects.

Embrace a playful dialogue with the equipment

– You’ve used various synthesizers before, but were there any features of the ‘OP-1 field’ that you particularly liked?

Omori: I love the interactive and animated graphic design / interface for the FX section. I guess it’s one of the features that can keep you hooked – it makes you want to play with it all the time!

Omori: Another feature I like using is the tape mode. You can use the built-in microphone to record external sound sources, and you can also directly record melodies played on the keyboard and sequences on the drum machine.

– What aspects did you like about it?

Omori: For example, when you’re playing the piano and a phrase comes to mind, you want to capture it as quickly as possible – but perhaps while you’re searching for a pen and paper to jot it down, you might end up forgetting the initial idea. With the ‘OP-1 field,’ you have the luxury of being able to record things down instantly. With conventional synthesizers, you usually need to connect multiple pieces of equipment to record something.

– So, it saves you a lot of hassle.

Omori: Yes, exactly! It’s so helpful that everything can be done using just this one device. You can quickly record a phrase and then immediately layer it with other elements, building a track in that moment.

– In this performance, you used the sounds that you had preset beforehand, but did you also enjoy sound creation?

Omori: It’s a really fun process to experiment and create new sounds on the OP1-field – and if I stumbled upon a sound I liked, I can seamlessly incorporate it into the compositions.

– The equipment’s compact and portable nature is also appealing, isn’t it? You’re based in London, but using the ‘OP-1 Field’ upon returning to Japan or during travels might lead to discovering unique sounds.

Omori: I love using field recordings – with the ‘OP-1 field’’s built-in microphone, you can record environmental sounds easily and incorporate them into what you’re making. As our environment changes, so do the sounds around us – it sounds like such an obvious thing to say, but the auditory experience in a forest for example is vastly different to sounds by the ocean, and these natural encounters can open different doors of inspiration. By tuning into our surroundings, it can give us a different outlook and perspective to the resulting creations. I love that the ‘OP-1 field’ is so compact – you can take it with you anywhere.

The ‘OP-1 Field,’ representing the brand, encompasses functions such as a synthesizer, rhythm machine, sampler, and 4-track recorder, enabling comprehensive music production using just this device, playable through its built-in speaker. It’s rechargeable via USB-C and boasts a large-capacity battery offering 24 hours of operation, ensuring portability without compromise.

– If a beginner were to use the ‘OP-1 Field,’ what approach would you recommend?

Omori: Starting by experimenting on the tape machine. It’s really fun to layer different sounds together and build compositions in this way.

Sculpting sounds with the synthesizer feels like engaging in a dialogue with the instrument – following your intuition, and changing the timbre of sounds using the onboard filter effects for example, like a voice. I think engaging in a playful conversation with the equipment is a great way of connecting with it!

Embark on a Musical Journey with an Experimental Spirit

– Could you tell us about the other equipment? You used two external microphones during the performance, correct?

Omori: Yes – I used the ‘CM-15’ microphone and the ‘TP-7’ audio recorder. The ‘TP-7’ features a tape reel function, which allows you to fast-forward and rewind using your finger on the reel.

The portable audio recorder ‘TP-7’ (left in the photo) facilitates recording and playback using its built-in microphone and speaker. Furthermore, intuitive operations such as fast-forwarding, rewinding, pausing, and menu navigation are facilitated by the electric tape reel in the center. The condenser microphone ‘CM-15’ (right in the photo) boasts a compact size that fits snugly in hand while delivering high-quality audio recording capabilities, from vocals to drums, irrespective of the location.

– The DJ-style scratching sound left a lasting impression.

Omori: I recorded vocal loops and warped the playback using the tape reel. It’s really fun to use it in this way, and I love the eerie and slightly creepy warbling effect it has on the audio (laughs).

The sampler ‘EP-133 K.O.II,’ introduced in December last year, enables sampling of various sounds, including voices, records, and sounds recorded on mobile devices, to create loops. Additionally, it offers a wide array of effects, including stereo effects and compressors, facilitating immediate arrangement of finished tracks.

The portable mixer ‘TX-6 mixer,’ achieving the smallest possible size, can also serve as a multifunctional USB audio interface. It integrates built-in equalizers, filters, compressors, AUX sends, cues, and digital effects.

– In the performance, the sampler ‘EP-133 K.O.II’ added beats, and ultimately, all the equipment was interconnected via the ‘TX-6 mixer’ to control sound balance.

Omori: I used the mixer’s built-in EQ (equalizer) to fine-tune the mix during the performance, and connected the output of the mixer to my laptop via USB-C to record the output – I love that it maintains its audio quality and sound integrity of the equipment.

– By the way, do you feel that this equipment, including the ‘OP-1 Field,’ aligns with your production style?

Omori: Absolutely! My personal process of creating music is with more of an experimental mindset – rather than using manuals or system diagrams to follow instructions on how to use a piece of equipment, I usually follow the flow of how I’m feeling that day in terms of what kind of sounds might come out, or let the equipment guide me in the creation process. Asking ourselves, what can we explore today? – it’s so fun to discover new sounds and ideas in this way.

– Although this time it was a brief trial period of just one month, if you were able to use the equipment for an extended duration, what would you like to pursue?

Omori: I’d love to spend more time with this setup and continue to create more music with it.

– Lastly, please tell us about your future activities and goals.

Omori: I’m heading out on tour opening for L’Rain soon, which I’m really looking forward to! After this, I’d love to focus on collaborating more. I feel very lucky to have some incredible musician friends nearby who I admire and who are a huge inspiration for me, and I’m excited to get together and write with them.

INFORMATION

To explore Teenage Engineering items, please visit the “Beams Records” store or their official online shop.

  • Photo_Hiroyuki Takenouchi
  • Text_TSUJI
  • Edit_Soma Takeda, Shuhei Wakiyama(HOUYHNHNM / Rhino inc.)
  • Translation_Yoko Oyabu
LATEST
MORE