

豊田弘治とサーフアートの30年。
Thirty Years of Surf Art with Koji Toyoda.
モダン・サーフアートを牽引するアーティストの豊田弘治さんが、活動30周年の節目を迎え、巡回展『Unplugged』を開催。去る6月3日から6月26日まで行われた「B GALLERY」での展示を皮切りに、福岡・大阪・京都・横浜・ハワイを回ります。注目すべきは、初期に描いた作品のセルフカバーや、多数のアーティストとのコラボレーション作。サーフィンを原点にしながら進化し続ける豊田さんの表現は必見です。コラボレーションに参加した、息子でありアーティストの豊田弘大さんを迎え、30年前から本展についてまでお話いただきました。
Koji Toyoda, a leading artist of modern surf art, is celebrating the 30th anniversary of his activities with the traveling exhibition “Unplugged”. Starting with the exhibition at "B GALLERY" held from June 3 to June 26, it will travel to Fukuoka, Osaka, Kyoto, Yokohama, and Hawaii. Noteworthy are the self-covers of his early works and collaborative works with many artists. Koji's expression, which continues to evolve while taking surfing as its starting point is a must-see. His son and artist Kodai Toyoda, who participated in the collaboration, joined us to talk about the last 30 years of Koji’s life up to this exhibition.
PROFILE

左:豊田弘治
(アーティスト)
1962年生まれ、大阪府出身。サーフィンからインスパイアされた気持ちやメッセージをアートで表現する。1997年にカリフォルニアにある「インターナショナル サーフィン ミュージアム」で初めて展覧会を開催。それ以来、国内外でエキシビションを開いている。〈ザ・サーフショップ(THE SURF SHOP)〉のアートエキシビジョンのディレクターも務める。
Official Site
右:豊田弘大
(アーティスト)
1991年大阪生まれ。15歳から作家活動を始める。2017年にニューヨークの「ネペンテス ニューヨーク」で初の海外個展『Home At ast』を開催。今年の春からは、巡回展『STAR CHILDREN』を大阪からスタート。星や宇宙の絵をメインに表現し、セレクトショップや雑誌にアートワークの提供も行っている。
Instagram:@kota_toyoda
サーフアートが確立していない30年前。
ー 活動30周年を振り返ってみて、いかがですか?
豊田弘治(以下、弘治):あまり先を考えずに毎日を一生懸命生きてきて、それが積み重なっただけっていう感覚で。30年の実感はないですね。

ー 30歳の誕生日に、弘治さんのアイコンとも言える『Enjoy SURF』をデザインされたそうですね。それからの活動はどのように展開していったのですか?
弘治:友達とカリフォルニアに行って、サーフィンをしながら展示できる会場を探しました。当時はいまみたいなギャラリーはなくて、ファインアートを展示するような画廊ばかりだったんですよ。作品を観てもらうためにサーフショップとかも回って、最初に決まったのは「インターナショナル サーフィン ミュージアム」という場所。1997年の展覧会でデビューしました。
ー 『Enjoy SURF』の誕生から5年後ですね。
弘治:その時、ギャラリーの担当者に「豊田弘治じゃ分からないから、名前を付けろ」と言われたんですよ。バンド名みたいに。なににしようかなって考えて、屋号をパームグラフィックス(Palm Graphics)に決めました。パームの語源は“手のひら”なんです。ぼくの作品は手描きだから、ぴったりだなと思って。
ー そうだったんですね。そこから、どのようにして日本で活動することになったんですか?
弘治:その翌年も「インターナショナル サーフィン ミュージアム」で展覧会を開催したら、たまたまBEAMSの窪(浩志)さんが来てくれて。その出会いがきっかけで、ローンチされたばかりの〈ビームス ボーイ(BEAMS BOY)〉から、『Enjoy SURF』や『PALM PINE SUNSET』などをプリントしたTシャツをリリースさせてもらいました。〈ビームス ボーイ〉の勢いも手伝って、反響が大きかったことを覚えています。
ー デビューして間もない頃に自分の作品が世間から評価されて、いかがでしたか?
弘治:ぼくの作品がこんなに受け入れられるとは思っていなくて、自分でも驚きましたよ。そして2000年に、「ビームス ジャパン(BEAMS JAPAN)」で展示をやらせてもらいました。それもあって、今回の巡回展も「ビームス ジャパン」にある「Bギャラリー」からやらせてもらうことに。
ー その当時、サーフアートのシーンはどんな状況だったんですか?
弘治:ほぼゼロと言ってもいいぐらい。カリフォルニアでも、サーフィンを主題にしているアーティストはほぼいなかったと思います。どちらかと言うとマリンアートの時代で、(クリスチャン・)ラッセンとかが有名でしたね。60〜70年代だと、リック・グリフィン、ピーター・マックスみたいなサイケデリックなサーフアートを描いている人は割といたんですけど。

ー 90年代、まだサーフアートは確立されたジャンルじゃなかったと。
弘治:サーフィンとアートとファッションは、各々が独立していた印象です。それぞれ繋がっていなかったけど、ぼくはサーフィンもファッションもアートも、ライフスタイルの一部と捉えていました。その考え方を窪さんが気に入ってくれたんですよね。そもそもぼくの作品は、サーフアートとカテゴライズされていますが、これはメディアに名付けてもらったものなんですよ。
ー では、弘治さんは自身の作品をサーフアートというジャンルで意識されていたわけじゃなかったんですね。
弘治:カリフォルニアで開催した最初の展覧会のフライヤーに、ぼくの作品をモダン・サーフアートと紹介してくれたのが始まりです。自分では思っていなかったけど、そう呼ばれるようになるのかと、俯瞰して見ていた感覚。分かりやすい呼び方だからいいと思うし、個人的に呼び方はなんでもいいと思っています。

ー 弘大さんは今年で30歳ということで、弘治さんのアーティスト人生を初期から見てきたひとりだと思います。昔を振り返って、思い出深いエピソードはありますか?
豊田弘大(以下、弘大):しょっちゅう海に連れて行かれたことを覚えています。生後3ヶ月の赤子のときから、潮風を浴びて、砂まみれになっていたくらいサーフィンが当たり前の環境でした。何度か父の板を借りてやったことはあるんですけど、ぼくはあまりハマらなかったですね。
弘治:めんどくさいんでしょ。道具が多いし、時間も掛かるし。
弘大:そう(笑)。あと、海に浮かぶ気持ちよさだったり、自然と触れ合うことの魅力は感じられたんですけど、それが地元の山の麓を散歩するときの感覚と同じだなって分かって。サーファーにならなくていいやって思っちゃったんですよ(笑)。

ー 弘大さんは星空をモチーフに描かれていますが、海で自然に触れていたことがその作風に大きく影響しているのかもしれませんね。
弘大:確かに。最初の作品からなぜか星空を描いていて、いまも描き続けています。言われてみると、小さい頃から自然が身近な存在になっていて、いつの間にかぼくの核になっていたのかもしれませんね。
ー 弘治さんから、アーティストとして教えてもらったことはありますか?
弘大:15歳から本格的に作品を製作し始めたんですけど、父をアーティストとして認識し始めたのもその頃。最初に画材の選び方を教えてもらって、あとは自由に描くのがアートだと教えてもらいました。それが本質だと思います。
新たな魅力を感じるコラボとセルフカバー。

ー 巡回展『Unplugged』が順次開催されていますが、活動30周年の節目にやろうと考えていたのですか?
弘治:この巡回展は、キュレーターの池田(誠)さんが考案してくれたんですよ。もともと池田さんは、ぼくとHi-dutchくんや花井(祐介)くん、神山(隆二)くんとかとのグループ展を考えてくれていましたが、タイミングが合わず。コロナ禍にもなっちゃって断念していました。
ー それが今回のコラボレーション企画に繋がるんですね。
弘治:そうなんです。去年、池田さんに「来年活動30周年ですね」なんて言われて、「嘘やん!?」って自分でも驚きました。カリフォルニアで最初に展示をしてから25年、サーフィン歴は45年、そして今年還暦。普段は誰かに展示をプロデュースしてもらうことはほぼないですけど、節目が重なっているし、池田さんになら任せられると思ってお願いしました。
ー 弘治さんがコラボレーションされるのは珍しいですが、やってみていかがでしたか?
弘治:一番付き合いが長い花井くんとか、自分と同じ匂いがすると思っていた神山くんとかと一緒に作品をつくれたのは嬉しかった。写真家の横山泰介さんは、42年前に出会っていて、ぼくをモデルに撮影してくれたことがあるんですよ。そういった昔からの縁のある方々から、池田さんに紹介してもらった若手アーティストとも製作できて、おもしろかったです。
ー 弘大さんとのコラボレーションは、大阪でメインの展示になるそうですね。親子での初めての共作ですか?
弘大:共作は初めてです。ぼくの最初の展示は父と合同で開催したんです。がむしゃらに作品をつくっていたときに、父が「一回展示をやってみたら?」って提案してくれて。それが、ぼくの作品と、父が同じタイトルでつくった作品を並べた「Parents」っていう親子展でした。
弘治:あのときってまだ高校生だったんじゃない?
弘大:高校生でした。同じテーマだったけど、共作ではないですからね。ひとつのキャンバスに描くのは今回が初めての試みです。

ー この作品は、どちらが先に描いたのですか?
弘治:ぼくがダークネイビーに塗って、『Enjoy SURF』を描いて渡したんです。
弘大:「どうぞ」みたいな感じで、大喜利ですよね(笑)。親子としてではなく、他のアーティストさんと同じように、作家の豊田弘治とのコラボっていうことを意識して、作品をつくらせてもらいました。
ー 代表作の『Enjoy SURF』がお題となりましたが、いかがでしたか?
弘大:ぼくはいま30歳で、『Enjoy SURF』は父が30歳の時に誕生した作品。このタイミングでコラボレーションする巡り合わせもおもしろいと思います。これが父の人生を動かした作品だと思うので、それに応えられるように、キャンバスの上で一体化できるように考えました。ぼくが描き続けている星を『Enjoy SURF』の周りに散りばめて、寄り添うようなイメージの作品になっています。
ー お二人のアイコンが調和していて、いい作品だと思います。
弘治:さすがやな、と思いましたよ。親子ですけど、テイストが全然違うものがひとつになっているのは、おもしろいですよね。違和感と共存するというか。コラボレーションした他の方もそうですけど、お互いの個性がありつつ調和しているのが魅力だと思います。
ー そして、弘治さんが初期に描いた作品のセルフカバーも見どころです。
弘治:セルフカバーでは、過去の作品と同じモチーフを使いながら、いま思っていることを落とし込みました。

左がオリジナルの『Enjoy SURF』、右が今回の展示のために製作されたセルフカバー作品。
弘治:たとえば、最初にデザインした『Enjoy SURF』には、サーフィンを楽しむ人生を歩みたいという思いを込めています。これをつくった30歳の誕生日に初めて年齢を噛み締めて、自分のこれまでとこれからを考えました。30歳までずっと変わらずに続けていたのは、サーフィンと自己表現。その2つを足したら、この先もずっと続けられるだろうと思って、形にした作品なんです。
ー その当時からどんな心境の変化がありましたか?
弘治:いまはサーフィンだけじゃなくて、人生のすべてを楽しんでいるし、今後も楽しんでいきたい。なので、文字を“ENJOY”だけにして、“!”を付け足しています。ちなみに、赤色のトーンも濃くしているんです。色も気持ちを表現する大切な要素だと思っていて。

ー LOVEがEARTHになったりと、セルフカバーによって作品のテーマの規模が大きくなったように感じます。
弘治:以前は考えていることの90%がサーフィンでしたけど、年齢とキャリアを重ねると純度は変わらないまま、その割合が20%くらいになりました。ほかにも仕事のこととか、サーフィン以外の要素も同じくらいの割合になっていって、余白が生まれたと言うか。余白があると生きるのが楽になるし、落ち着いて前向きに過ごせます。そんないまの心情が作品に現れてるんだと思います。

ー では最後に、今後の展望を教えてください。
弘治:30年やってきて、一番伝えたいのは、応援してくれる人たちに感謝しているということ。そして今後も変わらず、毎日おもしろいと思うことをやっていきたいです。欲に目がくらんで失敗していく人をたくさん見てきました。でもぼくは、楽しいかどうかで判断しているので、この先も変わらずに楽しんでいきたいです。
弘大:ぼくが言わなくてもやるだろうけど、好きなことを続けてもらいたいですね。そして幸せに長生きしてもらいたいです。ぼくも絵を描くのが好きなので、いち表現者として自分が感じたことを作品に残して、30年後も父のように描き続けていたいです。
INFORMATION
30th Anniversary “Unplugged” Exhibition by Koji Toyoda
PROFILE

Left: Koji Toyoda
(Artist)
Born in 1962 in Osaka, Japan. He expresses his feelings and messages inspired by surfing through his art. In 1997, he held his first exhibition at the “International Surfing Museum” in California. Since then, he has held exhibitions in Japan and abroad. He is also the director of the art exhibition at THE SURF SHOP.
Official Site
Right: Kodai Toyoda
(Artist)
Born in Osaka in 1991, Kodai began his career as an artist at the age of 15. 2017 saw his first overseas solo exhibition “Home At Last” at “Nepenthes New York”. This spring, he started a traveling exhibition “STAR CHILDREN” in Osaka. He mainly draws pictures of stars and the universe, and also provides artwork to select stores and magazines.
Instagram:@kota_toyoda
Thirty years ago, surf art was not established.
ー Looking back on the 30th anniversary of your activities, how do you feel?
Koji Toyoda (Koji): I don’t really feel like it’s been 30 years, just that I’ve been living every day without thinking too much about the future, and that’s all I’ve accumulated.

ー On your 30th birthday, you designed “Enjoy SURF,” which can be said to be an icon of your work. How did your activities develop from then on?
Koji: I went to California with friends and looked for a venue where I could exhibit my work while surfing. At that time, there were no galleries like there are today, and only galleries that exhibited fine art. I went around to surf stores to show my work, and the first place I found was the International Surfing Museum, where I made my debut in 1997.
ー That was five years after “Enjoy SURF” was born.
Koji: At that time, the person in charge of the gallery told me, “Koji Toyoda is not an easy name to remember, so give yourself another name.” I thought that I needed a name like a band name, so I decided on Palm Graphics. My work is hand-drawn, so I thought it would be a good fit.
ー I see. How did you get started in Japan?
Koji: The following year, I held an exhibition at the International Surfing Museum, and Mr. Kubo (Hiroshi) from BEAMS happened to visit. That encounter led to the release of T-shirts printed with “Enjoy SURF” and “PALM PINE SUNSET” from the newly launched BEAMS BOY. I remember that the response was great, helped by the momentum of BEAMS BOY.
ー How did you feel when your work was recognized by the public so soon after your debut?
Koji: I didn’t expect my work to be so well received, and I was surprised. In 2000, I had an exhibition at BEAMS JAPAN. That’s why I decided to do this traveling exhibition from the “B Gallery” in BEAMS JAPAN.
ー What was the state of the surf art scene at that time?
Koji: I would say almost zero. Even in California, there were almost no artists who used surfing as their subject matter. It was more of a marine art era, and Christian Lassen and others were famous. In the 60s and 70s, there were a few artists who painted psychedelic surf art, such as Rick Griffin and Peter Max.

ー In the 1990s, surf art was not yet an established genre.
Koji: I have the impression that surfing, art, and fashion were all independent of each other. They were not connected, but I saw surfing, fashion, and art as part of a lifestyle. I think Mr. Kubo liked that way of thinking. To begin with, my work is categorized as surf art, but this is what the media named it.
ー So you were not aware that your work was in the surf art genre?
Koji: It all started when a flyer for my first exhibition in California introduced my work as modern surf art. I didn’t think of it myself, but I had a feeling that it would be called that. I think it’s good because it’s an easy-to-understand term, and I personally don’t care what you call it.

ー Kodai-san, you are 30 years old this year, and I believe you are one of the people who have seen Koji-san’s life as an artist from the beginning. Looking back on the past, do you have any memorable episodes?
Kodai Toyoda (Kodai): I remember that I was often taken to the beach. Surfing was so common that I was covered in sand from the time I was a 3-month-old baby, soaking up the sea breeze. I borrowed my father’s board a few times, but I never really got into it.
Koji: It’s a big hassle, isn’t it? There is a lot of equipment and it takes a lot of time.
Kodai: Yes (laughs). I felt the appeal of floating in the ocean and being in contact with nature, but I realized that it was the same feeling I get when I take a walk at the foot of the local mountains. I felt like I didn’t need to become a surfer (laughs).

ー Kodai-san, you paint starry skies as a motif, but perhaps your exposure to nature at sea had a great influence on your style.
Kodai: Indeed. For some reason, I have been drawing starry skies since my first works, and I continue to do so even now. I guess nature has been close to me since I was a child, and before I knew it, it had become a core part of my work.
ー Is there anything that Koji has taught you as an artist?
Kodai: I started creating artwork seriously when I was 15 years old, and it was around that time that I began to recognize my father as an artist. First, he taught me how to choose art materials, and then he taught me that art is to paint freely. I think that is the essence of it.
Collaboration and self-cover with a new appeal.

ー Did you plan to do the traveling exhibition “Unplugged” on the occasion of the 30th anniversary of your activities?
Koji: The curator, Makoto Ikeda, came up with the idea for this traveling exhibition. Ikeda-san had originally planned a group exhibition with me, Hi-dutch, Yusuke Hanai, Ryuji Kamiyama, and others, but the timing did not work out. We had to abandon the idea because of the pandemic as well.
ー So that led to this collaboration project.
Koji: That’s right. Last year, when Ikeda-san told me that next year would be the 30th anniversary of my activities, I was surprised, thinking, “No way!” It has been 25 years since my first exhibition in California, 45 years of surfing, and I will turn 60 this year. Normally, I would not ask someone to produce an exhibition for me, but since these milestones coincided with each other, I thought I could trust Ikeda-san to produce it.
ー Koji-san, it is rare for you to collaborate on a project, how was it?
Koji: I was happy to work with Hanai, whom I have known the longest, and Kamiyama, whom I thought had the same taste as me. I met the photographer Taisuke Yokoyama 42 years ago, and he once photographed me as a model. It was interesting to work with such people with whom I have had a close relationship from the past, as well as with young artists introduced to me by Ikeda-san.
ー We understand that your collaboration with Kodai-san will be your main exhibit in Osaka. Is this your first collaboration as father and son?
Kodai: This is the first time we have collaborated. My first exhibition was a joint exhibition with my father. When I was working hard on my artwork, he suggested, “Why don’t you try an exhibition?” It was a father-son exhibition called “Parents,” in which my work and a work created by my father under the same title were displayed side by side.
Koji: You were still in high school at that time, weren’t you?
Kodai: I was in high school. We had the same theme, but it was not a collaborative work. This is our first attempt to paint on one canvas.

ー Who painted this work first?
Koji: I painted it dark navy, and then I drew “Enjoy SURF” and handed it to him.
Kodai: It’s like “Here you go,” and it’s like “ogiri*”, isn’t it? (laughs) I made the work with the artist, Koji Toyoda, just like other artists, not as a father and son, but as a collaboration with him, just like other artists.
*ogiri = Japanese traditional improv comedy
ー How did you feel about the theme of your father’s masterpiece “Enjoy SURF”?
Kodai: I am now 30 years old, and “Enjoy SURF” was created when my father was 30. I think it is an interesting coincidence that we are collaborating at this time. I think this is the work that moved my father’s life, so I wanted to respond to that by integrating it on the canvas. The stars that I have been painting are scattered around “Enjoy SURF,” and the work has the image of being close to each other.
ー We think it’s a great piece of work, with the two of you icons working in harmony.
Koji: I thought that’s my son. It’s interesting to see two people with completely different tastes, though we are father and son, come together as one. It’s like coexisting with a sense of discomfort. Like the other collaborators, I think the charm of this work is that it is in harmony with each other’s individuality.
ー Another highlight of the exhibition is the self-cover of your early works.
Koji: For the self-cover, I used the same motifs as in my past works, but incorporated what I am thinking now.

The original “Enjoy SURF” is on the left, and the self-cover work produced for this exhibition is on the right.
Koji: For example, my first design, “Enjoy SURF,” expresses my desire to lead a life of enjoying surfing. On my 30th birthday, when I created this, I reflected for the first time on my age and thought about my past and future. 30 years old, surfing and self-expression were the two things that had remained unchanged throughout my life. I thought that if I combined those two things together, I would be able to continue to do both for a long time to come, and that’s what gave shape to this work.
ー What kind of changes have you seen in your state of mind since then?
Koji: I am now enjoying not only surfing, but also everything in life, and I want to continue to enjoy it. So, I changed the phrase “Enjoy SURF” to “ENJOY” only and added “!”. By the way, I have also darkened the tone of the red color. I believe that color is also an important element in expressing feelings.

ー “LOVE” became “EARTH”, too. We feel that the scale of the theme of your work has increased through self-coverage.
Koji: Surfing used to be 90% of what I was thinking about, but as I got older and my career progressed, the purity remained the same, but the percentage became about 20%. Other factors besides surfing, such as work, became equally important, and I would say that I have more space to live in. When I have a margin, life becomes easier and I can spend my time in a calm and positive manner. I think this kind of current state of mind is reflected in my work.

ー Now, finally, please tell us about your future prospects.
Koji: After 30 years of doing this, the most important thing I want to say is that I am grateful to all the people who support me. And I want to continue to do what I find interesting every day without changing. I have seen many people fail because they were blinded by greed. But I make decisions based on whether or not I am having fun, and I want to continue to enjoy myself in the future.
Kodai: I know that he will do what he wants to do even if I don’t tell him, but I want him to continue doing what he loves. And I want him to live a long and happy life. I also like to paint, so as an artist, I would like to leave my feelings in my work and continue to paint 30 years from now, just like my father did.
INFORMATION
30th Anniversary “Unplugged” Exhibition by Koji Toyoda